Gissa position

Den där brottkanten är lätt att känna igen och den gör det också extra tydligt hur mycket glaciären dragit sig tillbaka. Här är en vidare bild som ytterligare ökar på tydligheten.

Vad heter följande vattendrag?

gp207.jpg

Stekenjokk-platån ligger en bra bit söderut och nära Norska gränsen. Jag har dock bara åkt bil genom området och har ingen bra gissning på någon jokk om det nu skulle vara rätt område.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Du har ju gett bra ledtrådar, såpass att jag drar mig till Republiken Jämtland. När du skriver norska gränsen drar jag mig mot någon av de mindre vattendragen norr om Sylarna, mot Fiskåhöjden. Det är ju inte Sylälven i alla fall och jag blir inte riktigt klok på fjällen i bakgrunden. Men jag gissar på Fiskån då eftersom den har ett namn och att du plåtar in mot Norge och det kanske är fjällen kring Fongen i bakgrunden.

Calle

Du har ju gett bra ledtrådar, såpass att jag drar mig till Republiken Jämtland. När du skriver norska gränsen drar jag mig mot någon av de mindre vattendragen norr om Sylarna, mot Fiskåhöjden. Det är ju inte Sylälven i alla fall och jag blir inte riktigt klok på fjällen i bakgrunden. Men jag gissar på Fiskån då eftersom den har ett namn och att du plåtar in mot Norge och det kanske är fjällen kring Fongen i bakgrunden.

Korrekt slutledning! Mer specifikt ser vi en av de översta armarna av Nørdre Fiskåa och fotoplatsen är i princip mitt på gränslinjen. Här är vyn mot Sylmassivet från samma punkt, där Rr 155Ba kan urskiljas till vänster i bild.

Även fast jag gått där blev det ledtrådarna som förde mig rätt.
Här kommer en ny bild med lite flacka marker samt ett fjäll centralt i bilden, vilket?

Calle

Bilagor

• IMGF_188.jpg
    IMGF_188.jpg
    80.7 KB · Visningar: 496

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.