Gissa position

I de här fjällen vore det fint att göra en vandring. Men om man reser med tåg och buss från södra Sverige kommer man väl inte särskilt nära?

Här en bild från en lunchpaus. Vilken stugplats har jag bakom ryggen?

Bilagor

• Foto0299.jpg
    Foto0299.jpg
    73.2 KB · Visningar: 381
Tjåkkelestugorna.
Väldigt trevlig stuga, ganska nyrenoverad. Jag tycker den har en smart entré som klarar både snö och ruskväder på sommar, samt har även ett bra/funktionellt vedförråd.
Mvh/Rickard

Visst är det Tjåkkelestugorna, helt rätt! Och vattnet heter alltså Ransarån. Allt beläget i de södra delarna av Västerbottenfjällen. Här kommer en bild på stugplatsen också. Så vill vi se en ny bild!

Bilagor

• Foto0300.jpg
    Foto0300.jpg
    58.1 KB · Visningar: 379
Vilken stugplats spanar jag mot?
Om jag följer stigen mellan de två första sjöarna når jag den strax.
Med vänlig hälsning/RN

Bilagor

• P1010480.jpg
    P1010480.jpg
    51.7 KB · Visningar: 344

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Nej det är inte Badasjåkkå.

Leder passerar och leder fram till stugan. Det jag följer var på tidigare fjällkartor markerat som led. På nuvarande fjällkarta är det en stig. Det är dock i själva verket en mycket tydlig och väl rösad stig som troligen funnits väldigt länge. Om jag går leden åt andra hållet kommer jag till en fjällstuga där man får övernatta, men den är ej markerad som sådan på fjällkartan.

Även tack till Per Kjellin för en bra ledtråd. Anar att du kanske har konstaterat detta själv på plats.

Mvh RN

Helt rätt Calle, det är Åtnikstugan.

Nu har vi på ganska kort tid gissat på tre stugor i södra Lappland vilka några som vandrar Gröna bandet passerar.
Sjliptjehke/Slipsikstugan
Tjåkkelestugorna*
Åtnikstugan

Nästa stuga man kommer till norr om denna är Daningen/Daarnegestugan.

Se: http://www.lansstyrelsen.se/vasterb...iluftsliv/stugor-i-fjallen/Pages/default.aspx

Nu ser vi fram mot en ny bildfråga från Calle.
Med vänlig hälsning/RN

Bilagor

• P1010486.jpg
    P1010486.jpg
    51.1 KB · Visningar: 493
Då fortsätter jag med stugtemat. Nere i dalen finns en stuga, dock inte öppen för vandrare. Var?

Calle

Bilagor

• IMGF_187.jpg
    IMGF_187.jpg
    184.4 KB · Visningar: 453

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.