Gissa position

Var befinner sig då dessa renar?

gp204.jpg

Inga gissningar, ingen ledtråd. För mig kan bilden vara tagen nästan var som helst utom kanske i de sydligaste delarna av fjällkedjan. Är det månne en sjö vi skymtar nere till vänster? Jag gissar på Norrbottens län någonstans så kanske vi får lite hjälp.

Jo, var precis på väg att lägga in ett lockbete. :)

Sjö är rätt, Norbotten är fel. Här är en mer utzoomad bild:

gp204b.jpg

Då gissar jag att vi ser sydänden av sjön 1100 och dom två små sjöarna söder om Gasak. Toppen i bakgrunden skulle kunna vara Tsähkkok.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

Lappland...Sulitelma området :)!

Då gissar jag att vi ser sydänden av sjön 1100 och dom två små sjöarna söder om Gasak. Toppen i bakgrunden skulle kunna vara Tsähkkok.

Triss i miss, för...

Jag tycker nog att det ser ut som Härjångsdalen med sjöarna uppradade som ett pärlband österut.

...det här är det korrekta svaret. Så här ser ungefär samma vy ut fullt utzoomad och så här ter sig sjöarna på närmare håll, åt andra hållet. Även det här året (2015) var snösmältningen sen, så jag hamnade mitt i värsta vårfloden, och det vanligtvis enkla vadet vid utflödet ur den nedersta sjön visade sig bli bland det vanskligaste jag gjort i fjällväg.

Jag passerade förbi där för några veckor sedan, då i full snöstorm (i alla fall nästan) på väg mellan Stensdalen och Gåsen. Vek dock inte ner i Härjångsdalen utan valde att gå Holkendurrie den här gången.

Här kommer en ny bild på en liten sjö någonstans i fjällen:

Bilagor

• HJGJHGFGHGF.JPG
    HJGJHGFGHGF.JPG
    33.2 KB · Visningar: 440

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.