Gissa position

Det är ingen fart på tråden. Det är säkert många som redan är på väg till sina fjällvandringar...hur som helst underlättar jag det med gränsröset och ett fjäll i siktet. Nu kommer det säkert någon känner igen sig även om det i dessa gränstrakter relativ få Svenskar vandrar där. Varför det kan man undrar för det är inget fel på omgivningen.

Bilagor

• 12-08-12 (2).jpg
    12-08-12 (2).jpg
    37.8 KB · Visningar: 316
Jag fick ju ett känsle av området från början, men visste inte riktig var längs leden från Valldajåhkå till Gautelis.
Med din ledtråd med "gränsröset" blev det nästan klart att det är i närheten av Skoaddejaure men jag var inte helt säkert om det var Rr 256 eller Rr 256A.
Med bilden satsar jag på Rr 256.

Henning

Ha, jag visste att du skulle känna igen bilden (läste din reseberättelse innan jag vandrade), rätt gissat. Jag var först säkert på att det är röset 256A men kollade i mina gamla bilder och visst är det 256.
I bilden ser man till vänster Muohkiris på den Svenska sidan och Baugefjellet på den norska sidan. Sjön som skymtar är Sitasjaure.
Nästa bild Henning....

Bilagor

• 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 166_1.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 166_1.jpg
    42.1 KB · Visningar: 608

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag var i trakten även ifjol. :) Trevlig område med väldigt fina stugor.

"Ny" bild - nej inte riktig ny, tagen i juli 2007

var?

Henning

Bilagor

• 0020.jpg
    0020.jpg
    26.4 KB · Visningar: 596
Senast ändrad:
Tyvärr tog jag inte så många bilderpå platsen som jag kan använda som ledtrådsbilder, men kannske hjälper denna bild jag tog under sista timmen på vägen till platsen.

Henning

Bilagor

• 0015.jpg
    0015.jpg
    54.6 KB · Visningar: 418

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.