Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vi ska mycket längre norrut. Nere i dalen är det en sjö, jag tror att många här på forumet har vandrat här i området på sommaren, och en del har nog tagit en sväng förbi på vintern också. 😊
Hej! Nej det är det inte. Men, nu är vi i alla fall på rätt kartblad (men på andra sidan, om du har ett dubbelsidigt kartblad). Vi ska lite mer norrut. Fotot är taget rakt söderut från fotostället, som är på en sadel österut från fjället.
Här kommer en till bild på själva fjället som jag står på.
Ok, här kommer lite mer ledtrådar. Jag trodde att det här skulle vara superlätt, så därför har jag kommit med så knapphändig information. Men jag kanske lurade mig själv lite där, eftersom det är så självklart för mig, så tänker jag att "alla andra" säkert också kan det här , jag ber om ursäkt för det.
Jag ska upp till fjällen imorgon och åka skidor, så jag vill ju gärna lösa det här idag.
Själva fjället som jag står på är känt bland toppturare på skidor, ligger i ett område där många brukar vandra på sommaren. Fjället ligger väl lite på gränsen till om det är högt eller lågt, i alla fall ligger trädgränsen väldigt lågt ner i dalen, knappt så att det finns några träd här. I grannbyn finns det nog fler björkar än här.
Om man tittar i ost-nordostlig riktning från min placering på fjället så har man den här utsikten:
Till vänster om sjön, som ligger i dalen på första bilden, går det en markerad sommar- och vinterled söderut, den ansluter några mil söderut till Kungsleden.
Längre österut bakom det "vassa" fjället på tredje fotot kanske det bor troll?
För övrigt tävlas det en gång om året på fjället som jag står på...
Bilderna gav mig inte mycket hjälp. Ett långskott baserat på ledtrådarna. Då har jag ändå traskat upp på nordalsbranten ett antal gånger med skidorna på axeln, men det var ett kvartssekel sen. Usch va tiden går!
Jag får överlåta åt någon annan att lägga upp ett foto.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer