Gissa position

Rätt!

Hittar inga stup som motsvarar beskrivningen, om inte...

...har du gjort en fuling och åkt ett par kilometer in i Norge? Är det möjligen Ovrevaartoe det handlar om?
Fuling? Tja om du säger det så... Det är märkligt hur en linje på ett papper också kan bli en mental gräns i våra hjärnor... :) Visst är det Ovrevaartoe fotad från vägkanten en dryg km väster om riksgränsen.

Tänkte förklara mina ledtrådar:
Det är alltså inte min bror jag syftar på utan "lillebror" Norge (och som i sin tur kallar oss "søta bror").
... Den här grottan tjänstgör som en naturlig bro över ett vattendrag:
På bilden syns östra ingången till den grotta som bildar en naturlig bro för vägen mellan Stora Blåsjön och Røyrvik över Rennselelva. Den som kör längs med vägen ser inte ens att vattendraget passeras här.
Kära Gissa Positions-gissare, nu tycker jag nästan att ni har passerat gränsen till lathet. Ni vet redan att ni ska leta i närheten av Stora Blåsjön och det finns inte många toppar med en rejäl brant att välja på i dessa trakter. Kolla Lantmäteriets karttjänst, lycka till! :)
Ytterligare en referens till att vi har passerat [riks]gränsen [från Stora Blåsjön].

Bra jobbat, ny bild!
 
Snygga väl genomtänkta ledtrådar som jag dock inte lyckades fatta. Lärorika var de i alla fall. Kanske lite dumt att tankarna stannar vid riksgränsen. För visst passar Ovrevaartoes höjdprofil bättre till första bilden än de andra gissningarna.
Men vad gäller egentligen i den här tråden: Endast svensk fjäll eller även gränsnära norsk fjäll, som kan ses från Sverige? Det sistnämnda vore väl rimligt.
 
Snygga väl genomtänkta ledtrådar som jag dock inte lyckades fatta. Lärorika var de i alla fall. Kanske lite dumt att tankarna stannar vid riksgränsen. För visst passar Ovrevaartoes höjdprofil bättre till första bilden än de andra gissningarna.
Tack!
Men vad gäller egentligen i den här tråden: Endast svensk fjäll eller även gränsnära norsk fjäll, som kan ses från Sverige? Det sistnämnda vore väl rimligt.
Den frågan har varit uppe förr och jag tror inte (och önskar inte heller) att vi kommer kunna enas om några exakta regler. De flesta brukar oftast hålla sig till Sverige.

Jag tycker ju att det kan vara nyttigt att tänka utanför sina vanliga begränsingar (utanför lådan s.a.s.) så jag lär nog slänga in fler liknande bilder framöver. Om man från början eller ganska tidigt hintar om att bilden gäller just Norge så tycker i alla fall jag att bilder från varifrån som helst i Norge hör hemma i den här tråden.

I det här fallet så tog din gissning oss ganska snabbt till rätt område så därför tyckte jag att det skulle bli för lätt om jag därefter skrev i klartext att svaret fanns att hitta i Norge.
 
Jag tycker det är helt ok att ha med platser utanför Sveriges gränser - att jag kallade det en fuling beror väl på att jag inte förväntade mig det. Mitt eget fel såklart.

Dock, en försvårande detalj med platser i tex Norge är att svenska fjällkartor (=de jag har tillgång till) inte visar vegetationen i Norge, bara ekvidistanser. Det gjorde det, i det här fallet, svårt att gissa på Ovrevaartoe.

Måste också säga att jag verkligen gillar ledtråden om brorsan -efter att jag fick den förklarad för mig!

Jag lämnar över till den hugade att lägga upp nästa bildgåta.
 
Nja, jag håller inte med. Såvitt jag kan minnas har vi inte i mannaminne, d.v.s.under minst två år, haft någon helnorsk bild, där både fotograf och motiv finns i grannlandet. Rätta mig om jag har fel. Detta faktum uppfattar jag som konsensus efter vår förra diskussion i ämnet. För det är säkert ingen brist på norska fotomotiv bland deltagarna i tråden.

Svårigheten i det här fallet att till slut hitta rätt tror jag inte beror på trångsynta hjärnor utan på att vi alla - utom brunobrun - ansåg att motivet skulle vara svenskt.

Förmodligen finns ingen teknik att bestämma hur vi ska ha det, så den här "förvirringen" lär nog återkomma! Och problemet är ju rätt litet.............
 
ny bild

Då tar jag upp brunobruns boll och lägga upp en ny bild igen.
Vad heter det här fjället?
 

Bilagor

  • CIMG0051.jpg
    CIMG0051.jpg
    34 KB · Visningar: 396
Inte en enda gissning?

Ingen som vågar gissa?
Här kommer en bild från skärgården nedanför fjället i fråga.
 

Bilagor

  • CIMG0042.jpg
    CIMG0042.jpg
    59.9 KB · Visningar: 341
Ledtråd

På andra (förstorade) bilden syns nu en liten detalj som bara kunde anas i den allra första bilden. Kanske kan den detaljen vara en vägledande ledtråd: Den representerar en av fjällturismens pärlor.
 

Bilagor

  • CIMG0037.jpg
    CIMG0037.jpg
    41.1 KB · Visningar: 259
  • fullsizeoutput_4a1a.jpg
    fullsizeoutput_4a1a.jpg
    42.6 KB · Visningar: 271
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.