Gissa position

Då tar vi en annorlunda fjällbild. Var finns den här bron?

Bilagor

• Foto0144.jpg
    Foto0144.jpg
    75 KB · Visningar: 404
En ny träbro på gamla fina stensatta brostöd.
Någonstans längs Rallarvägen?
Bron över jokken mellan Báktájávri och Báktájohkaluobbalat?
(Öster om Báktájávri, väster om Tornehamn)
Med vänlig hälsning/Rickard

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
En fin bild med mycket information, tycker jag. Konstigt att ingen knäckt den. Jag tror du fotar mot väst eller nordväst i kvällningen. Vi ser utloppet ur en sjö med oklar storlek, mycket vatten, otänkbart att vada. Vi är ju på kalfjället, men jag ser några små björkar nere vid vattnet. Gissar på höjden 750 möh. Om jag chansar på Norrbottens län så kanske vi ändå får en ledtråd?

En fin bild med mycket information, tycker jag. Konstigt att ingen knäckt den. Jag tror du fotar mot väst eller nordväst i kvällningen. Vi ser utloppet ur en sjö med oklar storlek, mycket vatten, otänkbart att vada. Vi är ju på kalfjället, men jag ser några små björkar nere vid vattnet. Gissar på höjden 750 möh. Om jag chansar på Norrbottens län så kanske vi ändå får en ledtråd?

Det stämmer att vi är i Norrbottens län. Jag trodde också någon skulle knäcka den snabbare, men bilden är lite lurig. 750 möh får faktiskt sägas vara på fel nivå, men visst är det är en riktigt vettig gissning utifrån vad man ser. Vad gäller fotoriktning och tidpunkt är du är du inne på helt rätt spår! Ja, att kunna vada över här vore sannerligen omöjligt, dessutom var det ordentligt högvatten (månadsskiftet juli/aug 2015) :)

Kan det vara Näjddatjåhkkå?
mvh erik

Näjddatjåhkkå är inte rätt men kul med en gissning!

Fotoplatsen ligger en bra bit under den allmänna trädgränsen. Ett tips är att leta efter lägre liggande vindpinade (kala) ytor på kartan. Sjön med utloppet är inte så stor. Från Näjddatjåhkkå, den senaste gissningen, ska vi både norrut och österut.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.