Gissa position

Den första och den tredje bilden är tagna i nästan samma plats, där även tältet på den andra bilden ligger. Det är det ställe där Jojo-leden korsar Kaskasavagge, det är Pyramiden och Knivkammen och Pyramidenpasset där emellan i den tredje bilden.

Bilagor

• Utsidan II.jpg
    Utsidan II.jpg
    29.1 KB · Visningar: 378
Hej!

Vilket medflyt det är just nu: igår vann MFF allsvenskan och idag prickar jag rätt på Gissa position. Underbart!

Skämt åsido, jag sitter lite dumt till och har inte möjlighet att lägga upp nån ny bild. It's up for grabs, Y'all!

Mvh Skånepågen

Har du besökt platsen? Annars borde det inte ha varit "såå" enkelt.... Jag är mycket imponerad av Utsidan besökarnas kunskaper.

Dags för en ny bild!

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Nej, jag har inte besökt platsen, men en viss Håkan Friberg har och han har lagt en bild av sjön på Utsidan, så platsen numera hör till det kollektiva kunskapen av utsidingarna, i alla fall de som drabbats av fjällnörderi?
Då kommer nästa bild, vilken glaciär?

Bilagor

• P7310033.jpg
    P7310033.jpg
    53.4 KB · Visningar: 380
Bara en kommentar till föregående bild. Jag själv råkar veta var sjön 1181 finns, men kanske inte alla vet det? Vi är alltså på norra sidan av Fierrovágge, norr om Vaimok och väster om Tarradalen i Kvikkjokkfjällen.

Min poäng är att även icke fjällnördar ska kunna ha nytta och nöje av de bilder vi gissar på. Jag tycker därför att bildens plats bör anges med angivande av någon känd referens.

Hälsn Pelle

Tack för kommentaret, du har en poeng där, spesiellt då sjön har ingen namn på fjällkartan. Tackar också för de geografiska referenser du angav.

Mvh Sauvakavelija

Det ser ut att de numrena kan leda tankarna till sidospår också. Nej, inte den glaciären. Def finns en sjö (långt) nedanför, som har flera namn på kartan.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.