Gissa position

På den senare bilden i horisonten finns det en referens till Majjens inlägg.

/Peter

Hej!

Jag har inga egentliga ambitioner att gissa på de här bilderna, men Majjens artikel för ju in tankarna på Fältjägaren, eller hur? Härjedalen isf, men därefter kan jag inte bidra med nåt mer precist.

/ F

Med alla ledtrådar som nu levererats tror jag att du står på den nordöstra sidan av Nesjöstötarna och tittar mot sydost. Där ser vi på din första bild just Nesjön och på nästa bild Mittåsjön längst bort. Däremellan två byggnader vid en mindre vattensamling. Allt detta finns en bit väster om Fältjägarstugan.

Nära nog...

Sjöarna är rätt, men fotplatsen är några km söderut. Jag gick ut från passet mellan 1160 och 1214 och gick runt norra sidan av Maajajabpe.

Och i horisonten kan man med god vilja se Fältjägaren.

/Peter

Ok, jag ser nu att vinkeln mot sjön inte stämmer med min gissning. En intressant gåta, där många av oss nog visste var vi skulle leta på ett ungefär, men det var ändå rätt svårt, tycker jag.

Jag är off-line de närmaste dagarna, tacksam om någon lägger ut en ny bild. Om så inte sker återkommer jag i helgen.

Ok, jag ser nu att vinkeln mot sjön inte stämmer med min gissning. En intressant gåta, där många av oss nog visste var vi skulle leta på ett ungefär, men det var ändå rätt svårt, tycker jag.

Jag är off-line de närmaste dagarna, tacksam om någon lägger ut en ny bild. Om så inte sker återkommer jag i helgen.

Taget!

Vad heter det närliggande fjället?

Bilagor

• kvällssol.jpg
    kvällssol.jpg
    41.6 KB · Visningar: 351
Gissar på Vouga, isf skulle bilden vara tagen i ungefär nordostlig riktning (om solen kan stå så "högt"?).

Det ser iaf inte ut att vara värst sent på sommaren samtidigt som solens ändå låga höjd borde göra att fotoriktningen inte kan vara ens det minsta åt söder!?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Gissar på Vouga, isf skulle bilden vara tagen i ungefär nordostlig riktning (om solen kan stå så "högt"?).

Det ser iaf inte ut att vara värst sent på sommaren samtidigt som solens ändå låga höjd borde göra att fotoriktningen inte kan vara ens det minsta åt söder!?

Det är korrekt. Bilden är tagen 22:13 11 juli 2015, en tämligen snörik sommar.

Däremot är bilden tagen i nordvästlig riktning, jag står någon kilometer norr om Tsielejåkkstugan.

Hoppsan, menade såklart nordvästlig ;)

Här kommer en ny bild, vilket är den ståtliga toppen mitt i bild?

Bilagor

• P1010095.jpg
    P1010095.jpg
    79.4 KB · Visningar: 347
Ok, tyckte att det såg bekant ut! Var uppe på Gådoktjåhkkå 1928 m på min tur år 2015.

Nästa bild kommer här, på vilken fjälltop stod fotografen?

Bilagor

• IMG_0191.jpg
    IMG_0191.jpg
    54.8 KB · Visningar: 355

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.