Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Från vägslutet här vid bron är det 10 km att gå på en traktorväg (som dock trafikeras med bil av de boende i Aktse) samt ytterligare 6 km stig genom granskogen fram till Aktse strax utanför Sareks nationalpark.
Kommer att vara offline framöver så vänta inte på fler svar från mig utan lägg upp en ny bild så att tråden inte stannar upp. Ledtråd: sökt plats har figurerat i tråden tidigare.
Kommer att vara offline framöver så vänta inte på fler svar från mig utan lägg upp en ny bild så att tråden inte stannar upp. Ledtråd: sökt plats har figurerat i tråden tidigare.
Jag drar igång med att gissa att vattnet är Akkajaure....... Den ljusa strandlinjen tyder på varierande vattenstånd. Det verkar smalna av i högerkanten. Kan du stå lite öster om Ahka och fota mot nordost?
Jag ser granskog med spår av modernt skogsbruk, samtidigt som du står på kalfjället och tittar ner på ett reglerat vatten. Den här kombinationen finns ju inte på så många platser. En av dem är Vilhelminafjällen och Kultsjön. Skulle detta stämma så tittar vi antingen norrut mot Marsfjället eller söderut mot Borgafjällen.
Din nya bild tillför en del viktig information. Jag ser en torvinklädd sluttning, videområden men knappt någon björkskog alls. Och här tycks det vara tallen som går upp mot fjället längs ett ganska stort vattendrag. Om våra tidigare gissningar var "långt ifrån fotoplatsen" så ska vi nog en bra bit söderut. Samtidigt har jag svårt att se den här vyn i Dalarna eller i Härjedalen. Kan vi enas om Jämtland?
På den andra bilden står jag på en markerad led, medans den första är tagen från oledat område.
Jag var dessutom tvungen att vada vattendraget en bit uppströms, vilket inte var helt enkelt med det enorma flöde som var efter en hel natts åska och spöregn.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer