Gissa position

Är du verkligen säker på att bfia73's gissning är fel?

Hmmm....vid närmare eftertanke kan du/han ha rätt, men på min karta stavas det Gearbijavri, därför reflekterade jag inte över det?

JA, snabb bild-goggling ger Filip helt rätt!

Tack för påpekningen paerl :)

Gearbijavri = Kärpejaure

Hmmm....vid närmare eftertanke kan du/han ha rätt, men på min karta stavas det Gearbijavri, därför reflekterade jag inte över det?

JA, snabb bild-goggling ger Filip helt rätt!

Tack för påpekningen paerl :)

Gearbijavri = Kärpejaure

:)
Ett besked med en doft av kvantmekanik - inte ofta man har både fel och rätt samtigt! Jag får väl nån gång lära mig den modernare samiska ortografin och överge de försvenskade namnen, men det invanda känns som så ofta bekvämt.

Nåväl, ny bild kommer imorron om ingen annan (ta för er!) hinner före.

Med vänlig hälsning, Filip

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Vad är det vi ser och varifrån är bilden tagen?

/ F

Bilagor

• S6300223.jpg
    S6300223.jpg
    62.1 KB · Visningar: 425
Kisuris är ju helt rätt. Men platsen där fotot är taget är Rakkasbuollda, dvs på sydsluttningen av Ahkka (ingen vits att dra det i långbänk). Tycker Swift kan fortsätta med nästa bild. Bra jobbat!

/ F

Svårt med bildvinklar, tycker jag. Men Malin låg ju närmare sanningen med sitt svar.

Här kommer en ny fjällbild, från barrskogsbältet denna gång. Vad heter vattnet och varifrån är fotot taget?

Bilagor

• foto0207.jpg
    foto0207.jpg
    72.1 KB · Visningar: 415

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.