Gissa position

Första känslan av den inzoomade bilden var Bielloriehppes brant fotat från någonstans ovanför Skårkistugan men vattnets fåror stämde inte alls med flygfotot. Med den utzoomade bilden som ledning säger jag istället Smuolevágge och Norra samt Västra Fierrás på andra sidan om dalgången.

Ännu en fullträff, Tobbe! Vi är alltså längs Nasaleden mellan Vuoggatjålme och Nasafjäll i Arjeplogs fjällvärld.

Även jag tycker att det igenfyllda deltalandet liknar Rapaselet, även om fjällen är mer beskedliga. Ny bild igen!

Nasafjäll är ännu en plats som man borde skynda sig att besöka nu när norrmännen har godkänt en ny gruva precis intill...

Jag fortsätter på temat inzoomat.

Bilagor

• 107_besk.jpg
    107_besk.jpg
    246.1 KB · Visningar: 413
Nasafjäll är ännu en plats som man borde skynda sig att besöka nu när norrmännen har godkänt en ny gruva precis intill...

Jag fortsätter på temat inzoomat.

Hej!

Jag tror att vi ser Stuor Skårkis branta bergsida mot Rapadalen. Fotot taget från typ Vassjalåpptå eller lite längre ner i sluttningen.

/ F

Rätt!

Fotot är taget runt 1040 m.ö.h. vid bäcken som rinner ner till renvaktarstugan.

Bilagor

• 107_liten.jpg
    107_liten.jpg
    70.8 KB · Visningar: 433
Hej!

Jag har faktiskt tagit mig upp bredvid jokken mitt i den första inzoomade bilden! Brant var det så det räckte. Jag hade tänkt att gå hela Rapadalen ner till Skerfe, men i den plötsliga värmeböljan sedan ett par dagar behagade alla mygg, svidd och knott i hela Sarek att kläckas samtidigt. Jag hade inte kommit längre än förbi Stuor Skårkis branta vägg när paniken kom över mig - jag måste bort från myggen! Lösningen blev att knata upp för branten, med full packning såklart, och tvära över högplatån bort mot Rinim. I ren ilska tog jag 800 höjdmeter på 2 1/2 timme. :)

Nu till nästa bildgåta. Var någonstans är det jag "svalkar fötterna"? Någon som vet?

mvh Filip

Bilagor

• 074.jpg
    074.jpg
    56.8 KB · Visningar: 373

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Tog det på vattenfallet i bakgrunden men nu klarar jag inte att matcha det mot något som jag har på bild från bägge dessa dalgångar.

Är det någon av platserna i Vistas som man kan få båtskjuts till?

Tog det på vattenfallet i bakgrunden men nu klarar jag inte att matcha det mot något som jag har på bild från bägge dessa dalgångar.

Är det någon av platserna i Vistas som man kan få båtskjuts till?

Aspelut! Bilden är tagen vid den övre båtlänningen i Vistasjohkka. Dygnet innan hade varit så nederbördsrikt att vi fick vada från leden ut till strandkanten.

Ny bild, por favor!

/ F

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.