Gissa position

Inte riktigt, Västerbotten är för långt norrut denna gång. Att det är i gränslandet mellan barrskog/fjällbjörkskog stämmer bra som synes, sen skulle jag gissa det är ovanligt hög förekomst av barrskog sett till höjdläge. Sjön med utlopp ligger på strax under 800 möh. Vissa av fjällen man ser på avstånd i den sista bilden är en ganska bra bit över 1000 m höga.
 
Då tar jag chansen. På fotot ser man ett vattendrag närmast, men jag söker namnet på lågfjället i horisonten. Fotot är taget i en ungefärligt sydsydvästlig riktning. Lycka till! Kan ev lägga upp fler ledtrådar ikväll/imorgon.

Det här var en klurig gåta, trots många bra bilder och ledtrådar. Gissar dock att vi är mellan Oviksfjällen och Anaris. Börjar gissningen med att lågfjället är Hanaåshögen och vattendraget i så fall Storån.

Calle
 
Den var inte lätt, men en kul bildgåta i alla fall. Hittade några gamla bilder som jag jämförde med, men var trots det väldigt osäker.

Ny bild.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_167.jpg
    IMGF_167.jpg
    93.6 KB · Visningar: 447
Gör en gissning på att man ser bort mot väl inzoomade fjäll som Bielloriehppe och Oalgasj, fotot kan isf vara vara taget någonstans nedanför Aktse längs Laitaures norra strand. Eller möjligen allra nedersta delen av selet. Förfjället borde vara Ridok.
 
Gör en gissning på att man ser bort mot väl inzoomade fjäll som Bielloriehppe och Oalgasj, fotot kan isf vara vara taget någonstans nedanför Aktse längs Laitaures norra strand. Eller möjligen allra nedersta delen av selet. Förfjället borde vara Ridok.

Helt rätt!

Bifogar en obeskuren bild, som förmodligen hade gett snabbare svar... ;)

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_168.jpg
    IMGF_168.jpg
    90.1 KB · Visningar: 436
Ja undrade lite var dessa kända formationer höll hus, men såg ut att finnas en liten lucka mot fjällen bakom :)

Nästa bild här, söker nu namnet på platsen (fjälltoppen) fotot är taget ifrån. Börjar med en svår(?) bild:
 

Bilagor

  • P1010090.jpg
    P1010090.jpg
    68.8 KB · Visningar: 388
Denna bild tagen i en annan riktning. Avser sen dröja lite längre i tid med nästa eventuella bild till ledtråd! Är någon inne på rätt spår hoppas jag ha möjlighet att lägga upp en bild tidigare också.
 

Bilagor

  • P1010095.jpg
    P1010095.jpg
    67.4 KB · Visningar: 382
Inte rätt, är väl dessutom bara inom Sverige som gäller? ;) Pga tidsbrist kommer här en oplanerat sen nästa ledtråd.
 

Bilagor

  • P1010102.jpg
    P1010102.jpg
    30.2 KB · Visningar: 270
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.