Gissa position

Då fortsätter vi med en tältplats!

Var?

Bilagor

• kjhgfgy.jpg
    kjhgfgy.jpg
    49.1 KB · Visningar: 375
Nej, det här kan jag inte, känns dolt i slöjor, men gör några försök:
1. Kortet är taget på nivå ca 850 - 900 möh.
2. Kortet är taget i västlig riktning.
3. Dalgången är ganska lång, mer än 7 km.
4. Dalgången är ganska bred, ca 3 km.
5. Dalgångens botten ligger på ca 650 möh.

Med vänlig hälsning/RN

Stämmer bra på det mesta!

Nej, det här kan jag inte, känns dolt i slöjor, men gör några försök:
1. Kortet är taget på nivå ca 850 - 900 möh.
~900-950m
2. Kortet är taget i västlig riktning.
Mot NV
3. Dalgången är ganska lång, mer än 7 km.
~20km
4. Dalgången är ganska bred, ca 3 km.
~2,5km
5. Dalgångens botten ligger på ca 650 möh.
Ja, i övre ändan, något lägre i nedre ändan.

Då återstår bara att hitta var den ligger ;)

Bra grundarbete av ricke! Till detta kan väl läggas att dalen i denna del är björkbevuxen och att det längst bort reser sig rätt höga fjäll. Jag tycker det mesta passar in på Seldutvágge ovanför Vuoggatjålme. Tältet skulle i så fall kunna stå i närheten av Skaptavárre eller längre mot nordväst.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Bra grundarbete av ricke! Till detta kan väl läggas att dalen i denna del är björkbevuxen och att det längst bort reser sig rätt höga fjäll. Jag tycker det mesta passar in på Seldutvágge ovanför Vuoggatjålme. Tältet skulle i så fall kunna stå i närheten av Skaptavárre eller längre mot nordväst.

Stämmer precis!

Det är Skaptavárre som syns längst till höger i bilden så jag ligger strax söder därom.

Den märkliga molntunneln över Seldutvágge bort mot gränsfjällen höll i sig hela morgonen medans alla andra fjäll i omgivningen var helt dolda i molnen.

Dalgångens längd och de maffiga fjällen längst bort blev avgörande för min gissning.

Här är vädret soligare. Vad heter vattendraget?

Bilagor

• Foto0145.jpg
    Foto0145.jpg
    70.6 KB · Visningar: 419
Ett dygn och ingen gissning. Svårt kanske? Jag tycker ändå att bilden ger vissa ledtrådar. Till höger avtecknar sig en rad nakna stolpar mot himlen. Fundera över varför de står där, och du kommer betydligt närmare gåtans lösning............

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.