Gissa position

Då provar jag med att du står på leden mellan Dalavardo och Vindelkroken. Den närmaste höjden kan i så fall vara Birdietjåhkka?

Mitt i prick, Tobbe!

Bilden är tagen någon kilometer söder om bron över Varenodjuhka, alltså 2-3 kilometer norr om Dalavardo, som var vårt mål för dagen. Fotot är taget i nordvästlig riktning sent på eftermiddagen i början av juli.

Då får vi se om den här bildgåtan blir lika klurig... Vad heter vattendraget?

Bilagor

• 648_lten.jpg
    648_lten.jpg
    158.2 KB · Visningar: 435

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Inte mycket att ta fasta på.........men brotypen har jag sett längs Kungsleden i Pieljekaise np. Är vi möjligen i Arjeplogfjällen?

Nej, vi är inte i Arjeplogsfjällen och inte på Kungsleden. Ni har ej heller änu hittat till rätt län...
Äh, retsamt att jag inte upptäckte stavfelet i tid. Mitt tangentbord håller visst på att ge upp...

Kan tillägga att bilderna var tagna 21.00 respektive 20.59 samt att det här vattenflödet inte kommer att passera ett enda av vårt lands många vattenkraftverk på sin resa mot havsnivå.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.