Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag borde känna igen bilden men eftersom du säger att man är på väg till en bemannat stuga gör mig förvirrad. Det är i alla fall på norska sidan, eller?
Jag gissar att omdragningen av Nordkalottleden gäller en rasad bro och att du är på väg till Pieskhaure. Bilden är då troligen tagen på den delen av leden som är gemensam med den gamla turistleden till Sulitelma eftersom det på sträckan står två stenar som markerar leden på var sida av stigen. Själv gick jag i andra riktningen.
Det finns inte många bemannade stugor på Nordkalotten vid gränsen till Norge, egentligen så mycket jag vet bara Pältsa och Pieskehaure. Just leden via Pieskehaure har jag inte gått.
Jag gissar att omdragningen av Nordkalottleden gäller en rasad bro och att du är på väg till Pieskhaure. Bilden är då troligen tagen på den delen av leden som är gemensam med den gamla turistleden till Sulitelma eftersom det på sträckan står två stenar som markerar leden på var sida av stigen. Själv gick jag i andra riktningen.
...detta var mitt i prick, till slut! Positionen är alltså på Muorannjunnje öster om Adámvallda, tittande åt ungefär sydsydväst. Det "högra perspektivet" är detta, fotat lite tidigare. Rekommenderar även detta hörn av fjällvärlden, som många förbiser.
Fotade samma vy som Kalle länkade till och jag kan bara hålla med föregående talare om att fler borde gå den leden och besöka området runt Sulitelma både på svensk och norsk sida.
En bro av Norrbotten-modell såvitt jag kan se. Kan ju vara lite var som helst, men mina första tankar går till Treparksmötet och därmed Sjnjuvtjudisjåhkå.
Jag håller också på Norrbotten. Trodde först det var bron strax innan Vistastugan i Vistasvagge men det var fel konstruktion på pelaren upptäckte jag vid närmare granskning.
Provar att dra ännu längre norrut... gissar på att det är bron över Ballinjohka strax norr om rastplatsen på Kungsleden mellan Abiskojaure och Abisko. Du kanske är på väg tillbaka från en utflykt till "Tältlägret" som ligger 2 eller 3 km från rastplatsen, beroende på vilken av de två skyltarna på samma stolpe man tittar på ;-)
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar