Gissa position

Vilken spännande gåta!

Vraket är nog Herculesplanet och din tältplats är väl föregående bild. Men var har stugan stått? Av nedbrunna stugor tänker jag på Kaskasavagge och Alesjaure. Möjligen har just Alesjaure spelat en viktig roll för flyktingar under andra världskriget? Men du skriver liten stuga, stämmer ju dåligt. Kort sagt, jag har ingen aning!

avslutad210712

Gäst
Vilken spännande gåta!

Vraket är nog Herculesplanet och din tältplats är väl föregående bild. Men var har stugan stått? Av nedbrunna stugor tänker jag på Kaskasavagge och Alesjaure. Möjligen har just Alesjaure spelat en viktig roll för flyktingar under andra världskriget? Men du skriver liten stuga, stämmer ju dåligt. Kort sagt, jag har ingen aning!

Det är mer eller mindre helt rätt. Extremt bra gissat. Självklart är det Heculesplanet.

Nära min förra tältplats :)

Jag gick Kuopervagge upp på den "vanliga" sidan. Korsade jåkken. Besökte rabots glaciär och gick den andra sidan ner och hittade den nerbrunna stugan. Ligger ungefär mitt mellan glaciären och Kungsleden.

Har länge funderat på om det var en renvaktarstuga eller vad som egentligen hände.

Intressanta uppgifter om en för mig helt okänd byggnad. Undrar om stugan funnits med på någon gammal karta?

Eftersom ingen av oss löste gåtan tycker jag att den som känner sig hågad lägger upp en ny bild!

Var är vi nu?

Midsommarbjörkar i vårsnö. Var?

Bilagor

• DSCN0187.jpg
    DSCN0187.jpg
    58.4 KB · Visningar: 370

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.