Gissa position

Fick en känsla av att vi kanske befinner oss på andra sidan om Arjeplogsfjällen än Calles gissning men hittar inget självklart ställe. Jag provar dock med att du har fotat från Njallavárátje och söderut mot Ammarnäs.

Fick en känsla av att vi kanske befinner oss på andra sidan om Arjeplogsfjällen än Calles gissning men hittar inget självklart ställe. Jag provar dock med att du har fotat från Njallavárátje och söderut mot Ammarnäs.

Tobbes gissning är närmast hittills.

Utöver ledtråden jag gav om stigens beskaffenhet kan nämnas att dubbelröset i bilden är väldigt prydligt.

Med tanke på dina ledtrådar tror jag det är en nydragen sträckning på leden och att vi då är i Vindelfjällen. Har jämfört mina egna bilder och då gissar jag att du varit någonstans uppe på höjderna mellan Lisvuojavrrie och Nulppa. Kanske på väg mot Rävfallsstugan...

Calle

Med tanke på dina ledtrådar tror jag det är en nydragen sträckning på leden och att vi då är i Vindelfjällen. Har jämfört mina egna bilder och då gissar jag att du varit någonstans uppe på höjderna mellan Lisvuojavrrie och Nulppa. Kanske på väg mot Rävfallsstugan...

Calle

Helt rätt!

Bilden är tagen omedelbart norr om branten ner i Vindelälvsdalen. Leden fick denna nya sträckning för ett antal år sedan för att inte vandrarna skulle störa verksamheten vid renslakteriet Bierginas.

Tobbe var ju nära med sin gissning, men jag ville få fram att det just var den nya sträckningen av leden som bilden visade. Ledtrådarna syftade naturligtvis på att stigen - för att vara Kungsleden - inte är särskilt sliten, samt att dubbelröset är ganska nyligen uppsatt.

Ny bild!

Då kommer en ny bild här. Vad heter vattnet samt fjället i bakgrunden?

Calle

Bilagor

• IMGF_140.jpg
    IMGF_140.jpg
    66.4 KB · Visningar: 315

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Inte mycket att gå på vid första anblicken. Kan ju vara lite varsomhelst. Men det går alltid att krama ur lite information. Sjön ser oreglerad ut. Ljuset kommer från vänster, så du fotar nog mot väster. Björkskogen är rätt kraftig med inslag av tall. Fjällen är gråaktiga och höjden måttlig. Kanske fjället i fonden ligger i Norge?

Är vi tillbaka nere i Rogenområdet?

Kanske du rastar vid Dalstenshån och ser det låga fjället Muggsjövålen och längst bort i Norge Storviglen 1561 möh?
Helt rätt! Jag hade en del ledtrådar på lut eftersom jag trodde det skulle bli svårt, bl.a. om södra Kungsleden som anknytning till föregående gåta samt att fjället ligger i Norge. Men det behövdes inte, starkt jobbat Per!

Jag tycker det ser ut som Stor Svuku. Vet ej vilken sjö dock.
Du är i området, men det således fel.

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.