Gissa position

Det var ju trevligt. Dottern och jag släntrade nedför den där sluttningen för många år sen på väg från Vadvetjåkka till Riksgränsen.

Var är vi nu då?
 

Bilagor

  • Fjällen 2014 023.jpg
    Fjällen 2014 023.jpg
    67.8 KB · Visningar: 375
Då chansar jag på Kungsleden ;)
Jag tror du var vid Bárrovierra strax norr om Parka och fotoriktningen är mot söder eller sydväst.

Calle

Leden är rätt! Fotoriktningen är också rätt! Men inte platsen.

Bilden ger förstås inte så mycket information. Vid horisonten är det fjäll till höger och skog till vänster. Men om man granskar stigen kanske man kan dra en lämplig slutsats.
 
Fick en känsla av att vi kanske befinner oss på andra sidan om Arjeplogsfjällen än Calles gissning men hittar inget självklart ställe. Jag provar dock med att du har fotat från Njallavárátje och söderut mot Ammarnäs.
 
Fick en känsla av att vi kanske befinner oss på andra sidan om Arjeplogsfjällen än Calles gissning men hittar inget självklart ställe. Jag provar dock med att du har fotat från Njallavárátje och söderut mot Ammarnäs.

Tobbes gissning är närmast hittills.

Utöver ledtråden jag gav om stigens beskaffenhet kan nämnas att dubbelröset i bilden är väldigt prydligt.
 
Med tanke på dina ledtrådar tror jag det är en nydragen sträckning på leden och att vi då är i Vindelfjällen. Har jämfört mina egna bilder och då gissar jag att du varit någonstans uppe på höjderna mellan Lisvuojavrrie och Nulppa. Kanske på väg mot Rävfallsstugan...

Calle
 
Med tanke på dina ledtrådar tror jag det är en nydragen sträckning på leden och att vi då är i Vindelfjällen. Har jämfört mina egna bilder och då gissar jag att du varit någonstans uppe på höjderna mellan Lisvuojavrrie och Nulppa. Kanske på väg mot Rävfallsstugan...

Calle

Helt rätt!

Bilden är tagen omedelbart norr om branten ner i Vindelälvsdalen. Leden fick denna nya sträckning för ett antal år sedan för att inte vandrarna skulle störa verksamheten vid renslakteriet Bierginas.

Tobbe var ju nära med sin gissning, men jag ville få fram att det just var den nya sträckningen av leden som bilden visade. Ledtrådarna syftade naturligtvis på att stigen - för att vara Kungsleden - inte är särskilt sliten, samt att dubbelröset är ganska nyligen uppsatt.

Ny bild!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.