Gissa position

Den stora tallen längst till höger syns bra i flyg/satellitbilderna.

Jag har ont om bilder, hoppas någon annan kan lägga ut nåt spännande!

Hälsn Pelle

Var är vi nu?

Var står fotografen?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    119.6 KB · Visningar: 396
Är lite osäker på bakgrunden, men eftersom du frågar vart du stod så har jag gått efter att just det måste vara den mest kända platsen. Då blir min gissning Treriksröset?

Calle

Nej. Det känns svårt.
En relativt stor sjö, kanske 2 km bred samt minst 4 km lång?
Sjön ligger över trädgränsen, ca 750 - 800 möh?
Ganska runda fjäll, ej de mest alpina områdena?
Fotoplatsen ca 950 - 1000 möh?
Mvh/RN

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Nej. Det känns svårt.
En relativt stor sjö, kanske 2 km bred samt minst 4 km lång?
Sjön ligger över trädgränsen, ca 750 - 800 möh?
Ganska runda fjäll, ej de mest alpina områdena?
Fotoplatsen ca 950 - 1000 möh?
Mvh/RN

Bra tankar och bra läst ur en bild med en rejäl regnskur. Du får korrigera höjdangivelserna drygt 200-300 m nedåt. Fotoriktningen ungefär mot öster.

Calle

Kanske står du på nordvästra delen av Tjahkelij? I så fall ser vi förstås sjön Laitaure och skymtar Aktse till vänster i bild.

Kanske står du på nordvästra delen av Tjahkelij? I så fall ser vi förstås sjön Laitaure och skymtar Aktse till vänster i bild.

Nej, där är det inte. Jag bifogar en bild som är tagen dagen efter jag tog förra bilden. Har vandrat en liten bit till och fått betydligt bättre väder...och sikt.

Calle

Bilagor

• IMGF_142.jpg
    IMGF_142.jpg
    70.8 KB · Visningar: 546
Jag har ingen aning, men visst ser det västligt ut? Så mycket kalt berg. Riksgränsenfjällen vore ju inte omöjliga, men jag hittar inte den här kombinationen av skog, bergknallar och sjöar...........

Är vi ändå nära norska gränsen?

Jag har ingen aning, men visst ser det västligt ut? Så mycket kalt berg. Riksgränsenfjällen vore ju inte omöjliga, men jag hittar inte den här kombinationen av skog, bergknallar och sjöar...........

Är vi ändå nära norska gränsen?

Inte speciellt nära, c:a 3-4 mil från gränsen och jag gick inte efter någon led.
...och Riksgränsen blir åt fel håll jämfört med din tidigare gissning.

Calle

På andra bilden tror jag att vi ser Alep Miehkak med halvön som sticker ut vid sportfiskeanläggningen. Troligtvis är det Miettoajvve och Láhttoajvve som tittar upp i bakgrunden. Första bilden är jag dock osäker på. Kan vi blicka ut över Låddávrre?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.