Gissa position

Den stora tallen längst till höger syns bra i flyg/satellitbilderna.

Jag har ont om bilder, hoppas någon annan kan lägga ut nåt spännande!

Hälsn Pelle

Var är vi nu?

Var står fotografen?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    119.6 KB · Visningar: 398
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Är lite osäker på bakgrunden, men eftersom du frågar vart du stod så har jag gått efter att just det måste vara den mest kända platsen. Då blir min gissning Treriksröset?

Calle

Nej. Det känns svårt.
En relativt stor sjö, kanske 2 km bred samt minst 4 km lång?
Sjön ligger över trädgränsen, ca 750 - 800 möh?
Ganska runda fjäll, ej de mest alpina områdena?
Fotoplatsen ca 950 - 1000 möh?
Mvh/RN

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Nej. Det känns svårt.
En relativt stor sjö, kanske 2 km bred samt minst 4 km lång?
Sjön ligger över trädgränsen, ca 750 - 800 möh?
Ganska runda fjäll, ej de mest alpina områdena?
Fotoplatsen ca 950 - 1000 möh?
Mvh/RN

Bra tankar och bra läst ur en bild med en rejäl regnskur. Du får korrigera höjdangivelserna drygt 200-300 m nedåt. Fotoriktningen ungefär mot öster.

Calle

Kanske står du på nordvästra delen av Tjahkelij? I så fall ser vi förstås sjön Laitaure och skymtar Aktse till vänster i bild.

Kanske står du på nordvästra delen av Tjahkelij? I så fall ser vi förstås sjön Laitaure och skymtar Aktse till vänster i bild.

Nej, där är det inte. Jag bifogar en bild som är tagen dagen efter jag tog förra bilden. Har vandrat en liten bit till och fått betydligt bättre väder...och sikt.

Calle

Bilagor

• IMGF_142.jpg
    IMGF_142.jpg
    70.8 KB · Visningar: 552
Jag har ingen aning, men visst ser det västligt ut? Så mycket kalt berg. Riksgränsenfjällen vore ju inte omöjliga, men jag hittar inte den här kombinationen av skog, bergknallar och sjöar...........

Är vi ändå nära norska gränsen?

Jag har ingen aning, men visst ser det västligt ut? Så mycket kalt berg. Riksgränsenfjällen vore ju inte omöjliga, men jag hittar inte den här kombinationen av skog, bergknallar och sjöar...........

Är vi ändå nära norska gränsen?

Inte speciellt nära, c:a 3-4 mil från gränsen och jag gick inte efter någon led.
...och Riksgränsen blir åt fel håll jämfört med din tidigare gissning.

Calle

På andra bilden tror jag att vi ser Alep Miehkak med halvön som sticker ut vid sportfiskeanläggningen. Troligtvis är det Miettoajvve och Láhttoajvve som tittar upp i bakgrunden. Första bilden är jag dock osäker på. Kan vi blicka ut över Låddávrre?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.