Gissa position

Klöverfjället till höger?

Javisst. Vi befinner oss i Borgafjäll, strax norr om länsgränsen mot Jämtland, ungefär på 800-metersnivån väster om Kraejhpie. Fjällen i bild är Jiengejehtseme och tidigare nämnda Klöver, där det senare är lättare att känna igen ur en oftare fotograferad vinkel:

gp181b.jpg

Nästa!

Då tar jag sats och tar vid där Kalle slutade. Var befinner jag mig och vad ser vi?
(Beklagar bildkvalitén.)

Bilagor

• 20130802_142640.jpg
    20130802_142640.jpg
    37.2 KB · Visningar: 375
Påminner en del om Salsfjället i Grövelsjöfjällen strax väster om norska gränsen. Bildpositionen i så fall på svenska sidan av gränsen på sluttningen av Sjöhöjda.

Thure

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Tror du bakat in en ledtråd...
Du tar sats från Satsfjället och vi ser Jiengejehtseme, vilket kan stämma där Kalle slutade

Har inte gått där själv, men det är ett område som ligger på "heta listan".

Calle

Jo, du nar rätt om plats, motiv och ledtrådar.

Kanske inte riktigt lika otilgängligt som Sarek men visst finns det fina pårlor i södra Lappland, norra Jämtland samt med gränsande områden i Norge också. (Sedan blir man väll färgad av tidiga år.)

Ser fram mot ny fråga.

Mvh
Rickard

Min far vandrade där och han rekommenderade området (Borgafjäll, Satsfjäll m.m.). Men det har inte blivit av än för mig, på de breddgraderna har det blivit en tur i Börgefjell men får väl "satsa" på Satsfjäll med omnejd i framtiden.

Här kommer en ny gåta.

Calle

Bilagor

• IMGF_138.jpg
    IMGF_138.jpg
    47 KB · Visningar: 525
Jag vet inte vad den spetsiga toppen mitt i bilden heter, men det vet säkert någon av er.
Fotoplatsen har jag koll på, och riktningen men...
/RN

Bilagor

• P8040167.jpg
    P8040167.jpg
    39.9 KB · Visningar: 467

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.