Gissa position

På väg ner i en jokkravin. Vad heter källsjön?

gp178.jpg

Jag skulle gissa på Vássacorrojávri

Väl gissat. Så här ser den ut:

gp178-2.jpg

Nedfärden i ravinen var faktiskt lättare (som i mindre toksvår) än uppfärden bredvid den, som är bland det vanskligaste jag gjort. Men det är en hisnande höjdkänsla att sitta där på kanten till klippstupen ovanför stugplatsen, det vill jag lova:

gp178-3.jpg

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Kul. Jag hade dock koll på att du hade varit i Vistasstugen - vilket underlättade gissandet en del.

Jag hade ursprungligen planerat att bestiga Vassacorru under sommarens vandring där i krokarna, men mina skor var så gott som utslitna - och så började vädret bli sämre när jag kom till Vistas. Dock blev jag rätt så nöjd ändå, då jag hann med många turer i perfekt väder under min vistelse där. Jag hittade dock inte Reaiddacohkkas stup mot Vistas, och jag tror att jag måste knalla upp dit igen och leta lite noggrannare. Borde motsvara Palkastaks hisnande stup, som jag fick ett fint panorama på.

Ny bild får någon annan gärna bidra med.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.