Gissa position

Ledtråd

Jag skriver som avslutad210712 i sin första ledtråd till förra bilden:
Här har en magister vandrat! I övrigt är dock inte så välbesökt.
Vi befinner oss i en nationalpark.
Inga konstiga bokstäver, bara en apostrof över a:et i "vágge".
 
Rätt!


Den "magister" som jag och avslutad210712 nämnt är signaturen "majjen" vars berättelser om vandringar med livskamraten och andra är riktigt givande läsning. I denna vagge gick han dock ensam i somras.
På bilden syns Jållevarres rundade topp till vänster och Kierkevares nordvästra utlöpare till höger
 
Då tar vi en ny bild. Här vet jag dock inte om någon magister gått, men vem vet...
Vad ser vi för fjäll i fonden?

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_133.jpg
    IMGF_133.jpg
    66.6 KB · Visningar: 351
Tja, det är väl Riehkiere som vanligt?

Men skämt åsido, du kanske är kvar på Björkfjället och nu tittar söderut i motljuset?
 
Dags för en till ledtråd. Den här bilden på samma molnbeslöjade fjäll är tagen ett par km från den förra bilden.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_134.jpg
    IMGF_134.jpg
    91.9 KB · Visningar: 306
Många visningar, men ingen ny gissning. Man kan tolka det som att svårighetsgraden är hög. Koppla ihop två ord i den meningen så kommer ni närmare en lösning...

Calle
 
I Skäckerfjällen finns ett område som heter Manshögarna. Om vi är där så borde det ju vara Mansjön vi ser. Och om bilden är tagen i ostsydostlig riktning bör du ju stå västnordväst om den sjön. Kanske i trakten av Rödknulen. Vi skulle då i fonden se bl.a. Sockertoppen.
 
Rätt

I Skäckerfjällen finns ett område som heter Manshögarna. Om vi är där så borde det ju vara Mansjön vi ser. Och om bilden är tagen i ostsydostlig riktning bör du ju stå västnordväst om den sjön. Kanske i trakten av Rödknulen. Vi skulle då i fonden se bl.a. Sockertoppen.

Där satt den, jag syftade på Manshögarna i ledtråden. Dock är Sockertoppen dold bland molnen. Den toppen du förmodar är Sockertoppen i första bilden är Aahkantjahke.

Calle
 
En riktigt svår bild innan du gav oss den sista ledtråden! Men roligt att se något utanför de vanligaste vandringsstråken.

Här kommer som omväxling en lätt bild, vem är snabbast?
 

Bilagor

  • Fjällen 2014 013.jpg
    Fjällen 2014 013.jpg
    78.2 KB · Visningar: 242
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.