Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du är så rätt så rätt men ändå fel. Har du gått där?
Du har helt rätt att vi ser Vallemassivet till vänster och Ruovddevárre till höger, men var är kortet taget?
Hur kunde du identifiera Vallemassivet och Ruovddevárre utan att ha gått där? Jag trodde att det skulle vara en mycket svår bild. Men det är rätt. Vi är på väg uppför västra Njoatsosjåhkå och du kan se var bilden är tagen på satellitbilden.
Så småningom kommer ni att få en (hoppas jag) trevlig beskrivning av hela Njoatsosvagge från mig och Hans.
Det är inte många platser där man kan se högfjäll som reser sig långt ovanför barrträdsskog. Nammatj-klumben Ruovddevárre förde också direkt tankarna till Kvikkjokk, som jag besökte förra året.
Hur gick det att vada älven så långt nere i Njoatsosvágge?
Inga vad. Hur det gick till kommer vi att berätta om senare. Som avslutning en bild lite längre ner efter Njoatsosjåhkå där man ser Vallespiken och Ruovddevárre lite bättre.
Jag tror att du följt med en tur längs östra leden upp till Kebnekaise och vid fototillfället alldeles nyss rutschat på ändalykten ner för Kebnetjåkkaglaciären (om det nu är det den heter).
Jag tror att du följt med en tur längs östra leden upp till Kebnekaise och vid fototillfället alldeles nyss rutschat på ändalykten ner för Kebnetjåkkaglaciären (om det nu är det den heter).
Positionen är så klart helt rätt. Dessvärre blev det aldrig någon topptur. Jag var bara upp till Björlings glaciär och vände. Men det blev lite "fotåkning" på snöfälten!
Positionen är så klart helt rätt. Dessvärre blev det aldrig någon topptur. Jag var bara upp till Björlings glaciär och vände. Men det blev lite "fotåkning" på snöfälten!
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer