Gissa position

Det här då?

En liten "teaser" från mig och Hans Fowelin.

Bilagor

• Till Utsidan-II.jpg
    Till Utsidan-II.jpg
    80.6 KB · Visningar: 352
Du är så rätt så rätt men ändå fel. Har du gått där?
Du har helt rätt att vi ser Vallemassivet till vänster och Ruovddevárre till höger, men var är kortet taget?

Hur kunde du identifiera Vallemassivet och Ruovddevárre utan att ha gått där? Jag trodde att det skulle vara en mycket svår bild. Men det är rätt. Vi är på väg uppför västra Njoatsosjåhkå och du kan se var bilden är tagen på satellitbilden.

Så småningom kommer ni att få en (hoppas jag) trevlig beskrivning av hela Njoatsosvagge från mig och Hans.

Bilagor

• Utsidan-III.jpg
    Utsidan-III.jpg
    21.4 KB · Visningar: 329
Det är inte många platser där man kan se högfjäll som reser sig långt ovanför barrträdsskog. Nammatj-klumben Ruovddevárre förde också direkt tankarna till Kvikkjokk, som jag besökte förra året.

Hur gick det att vada älven så långt nere i Njoatsosvágge?

Ny bild får någon annan gärna komma med.

Senast ändrad:

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Inga vad. Hur det gick till kommer vi att berätta om senare. Som avslutning en bild lite längre ner efter Njoatsosjåhkå där man ser Vallespiken och Ruovddevárre lite bättre.

Bilagor

• Till Utsidan-IIa.jpg
    Till Utsidan-IIa.jpg
    68.8 KB · Visningar: 409

avslutad210712

Gäst
Jag tror att du följt med en tur längs östra leden upp till Kebnekaise och vid fototillfället alldeles nyss rutschat på ändalykten ner för Kebnetjåkkaglaciären (om det nu är det den heter).

/ F

Typiskt när det dyker upp ett foto man känner igen så är man för sent ute *L*

Ja, vissa hugger som illrar här! :)

Positionen är så klart helt rätt. Dessvärre blev det aldrig någon topptur. Jag var bara upp till Björlings glaciär och vände. Men det blev lite "fotåkning" på snöfälten! :)

Ja, vissa hugger som illrar här! :)

Positionen är så klart helt rätt. Dessvärre blev det aldrig någon topptur. Jag var bara upp till Björlings glaciär och vände. Men det blev lite "fotåkning" på snöfälten! :)

Vad är det för berg som tittar fram genom molnen?

Mvh Filip

Bilagor

• 6258 - Kopia.jpg
    6258 - Kopia.jpg
    14.8 KB · Visningar: 318

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.