Gissa position

Jag som trodde bilden var alltför lätt. Men jag misstänker att någon ligger lågt för att även andra ska få chansen...........

Ledtråd var det, kan ju vara bra att veta att smältvattnet från den här sluttningen så småningom passerar Umeå.

Alltför lätt tycker då rakt inte jag att det är i alla fall. Fjällbranten för mina tankar till öknarna i västra USA istället för de svenska fjällen...

Efter en stunds kartstudier drar jag till med att vi ser sydostbranten på Riehkiere (vid Björkfjället) bort mot 1338, mest för att få igång gissandet...

Inget mer gissande behövs, Tobbes svar är helt rätt!

Det gamla försvenskade namnet var ju Räker, så nästa ledtråd hade väl blivit något med frossa....

Ny bild!

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Det var som attan! Mer tur än skicklighet!

Är just påväg iväg så hinner inte leta fram någon vacker bild utan det får bli den här istället: 669_liten.jpgDen här gången lyder frågan: Vad finns precis bakom ryggen på fotografen?

Jag tror det är riksgränsen vi ser och börjar gissningen på att du har Boxfjället bakom ryggen.

Calle

#7577, jäkligt bra bild! Polfilter för att få den himlen?

Med tanke på vad som syns på andra sidan så tror jag svaret blir: En ledningsgata eller liknande genom skogen :D

Mvh / Johannes
Jo en huggen gata finns ju bakom fotografen också men det är ingen ledningsgata eftersom...
Jag tror det är riksgränsen vi ser och börjar gissningen på att du har Boxfjället bakom ryggen.

Calle
...
...är rätt. Dock var det inte Boxfjället som jag syftade på utan följande sten:
670_liten.jpg
På metallplattan står det: "DENNA VÄG FULLBORDADES ÅR 1948". Buskarna till vänster är alltså Sverige och buskarna till höger Norge.

Denna dag påbörjade jag mitt äventyrar-CV med att simma till Norge. Imorgon kan den utökas med att jag vindsurfar runt hela Afrika (en mindre ö bär detta namn). Det är ett tufft jobb att vara äventyrare... Nåväl, ny bild!

Ser snarare ut som en bild redigerad i Photomatix.
Så kan det vara, jag är inte så bevandrad med HDR och liknande bildbehandling. Men får väl lära mig...

...är rätt. Dock var det inte Boxfjället som jag syftade på utan följande sten:
Visa bilaga 17606
På metallplattan står det: "DENNA VÄG FULLBORDADES ÅR 1948". Buskarna till vänster är alltså Sverige och buskarna till höger Norge.

Denna dag påbörjade jag mitt äventyrar-CV med att simma till Norge. Imorgon kan den utökas med att jag vindsurfar runt hela Afrika (en mindre ö bär detta namn). Det är ett tufft jobb att vara äventyrare... Nåväl, ny bild!
Tänkte bara på gränsgatan och tänkbara fjäll, givetvis står det en sten vid en vägkant!

Här kommer en ny bild. Vilken tjärn och vilket fjäll i bakgrunden?
Calle

Bilagor

• IMGF_132.jpg
    IMGF_132.jpg
    68.9 KB · Visningar: 375

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.