Gissa position

En mindre vandringsled nära Ritsem eller Stora sjöfallet, måste nästan betyda gränsleden och bron vid Ubmasjåhkå och finnarna åker runt på Akkajaure.

Stämmer alldeles utmärkt!

Väldigt fin led att gå, men stigen är mycket svår att följa precis öster om bron så räkna med lite 'bushwacking' om ni tar den här vägen. Jag har också förstått att bron har en tendens att skadas i vårfloden då och då, så det kan vara värt att kontrollera med STF i Ritsem att den faktiskt finns på plats innan man traskar bort ditåt.

Här kommer nästa bild. Var är vi och vad ser vi?

Bilagor

• IMG_4988.jpg
    IMG_4988.jpg
    36.2 KB · Visningar: 390
Jag börjar gissningen igen. Känner inte igen mig, men fick beskrivningen av området kring Hotagsfjällen som nåt liknande det här.

Calle

En bit norr om Jämtland. Hittade ett område som kan stämma. I så fall har du plåtat från södra delen av Västra Vardofjället och någonstans därnere i dalen finns Åtnikstugan.

Calle

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Såg ut att vara fin och varierande fjällterräng. Hur var det området att vandra i?

...och här kommer en ny bildgåta.

Calle

Bilagor

• IMGF_118.jpg
    IMGF_118.jpg
    72.4 KB · Visningar: 454
Det var väldigt fint hela vägen mellan Boxfjäll och Klimpfjäll via Arefjället. I varje fall den väg jag tog. Mestadels fjällhed och härliga stugor att sova i. Remdalen är en riktig pärla.

Vi är väl i Jämtland, antar jag. Och det där med ryggen är förstås en ledtråd. Är vi rentav i närheten av Storulvån, och Getryggen?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.