Gissa position

Rätt län. Ryggen var faktiskt ingen ledtråd, men jag tror du hittat nyckeln till lösningen av gåtan (där hade du en ledtråd).

Calle

Du har ju säkert just passerat någon dörr, frågan är vilken... Kan du ha kommit från Storådörren och fotat Storåkläppen från någonstans nedanför Blåfjället?

Det gick ju lätt när någon annan gjort grovjobbet (Tack Pelle!). Ny bild; vad heter vattendraget?

Bilagor

• 114gb1.jpg
    114gb1.jpg
    189.5 KB · Visningar: 354
Första delen av din gissning är helt korrekt. Huruvida Sarvesvágge syns på bilden besvarar jag med ett "njaaa" i ett fundersamt tonläge...

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Huruvida Sarvesvágge syns på bilden besvarar jag med ett "njaaa" i ett fundersamt tonläge...
Jo jag tror nog att man ser lite av Sarvesvágge i bakgrunden men mest Bielloriehppes norra sluttning. Vi befinner oss nänligen i Jilájåhkås ravin i närheten av vadstället på stigen upp mot Snávvávagge.
///Claes

Rätt!

Du har helt rätt i allt du skriver. Man ser också lite av Lulep Stuollos östsluttning. Men exakt var Sarvesvágge övergår i Rapadalen är ju en tolkningsfråga och går inte att besvaras entydigt. Hela bilden obeskuren:

Bilagor

• 114gb2.jpg
    114gb2.jpg
    141.2 KB · Visningar: 489
Jasså! Ingen som vågar sig på en gissning?
Då får jag väl kommam med en ledtråd, men det blir ingen jättetydlig, eftersom ni inte gissar alls!

Ledtråd: Vi tittar i den röda nålens riktning.

///Claes

Klart vi ska gissa! Du är ute i mitten av september och långt norrut. Stor dalgång med björk utan inslag av barrträd. Och det verkar som om berget har ett eget namn. Det begränsar ju sökandet. Jag hittar en sådan klump, Gironsnuohkki, i Abiskodalen.

Hälsn Pelle

Du är ute i mitten av september
Jajjamensan!
Så är det!
Stor dalgång med björk utan inslag av barrträd.
Stor är den!
Och det verkar som om berget har ett eget namn.
Den har ett eget namn som den delar med knallen jag står på fast med olika väderstrecksbeteckningar
Jag hittar en sådan klump, Gironsnuohkki, i Abiskodalen.
Fel... Vi är långt norrut men inte riktigt så långt.

MVH ///Claes

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.