Gissa position

Rätt län. Ryggen var faktiskt ingen ledtråd, men jag tror du hittat nyckeln till lösningen av gåtan (där hade du en ledtråd).

Calle

Du har ju säkert just passerat någon dörr, frågan är vilken... Kan du ha kommit från Storådörren och fotat Storåkläppen från någonstans nedanför Blåfjället?

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det gick ju lätt när någon annan gjort grovjobbet (Tack Pelle!). Ny bild; vad heter vattendraget?

Bilagor

• 114gb1.jpg
    114gb1.jpg
    189.5 KB · Visningar: 369
Första delen av din gissning är helt korrekt. Huruvida Sarvesvágge syns på bilden besvarar jag med ett "njaaa" i ett fundersamt tonläge...

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Huruvida Sarvesvágge syns på bilden besvarar jag med ett "njaaa" i ett fundersamt tonläge...
Jo jag tror nog att man ser lite av Sarvesvágge i bakgrunden men mest Bielloriehppes norra sluttning. Vi befinner oss nänligen i Jilájåhkås ravin i närheten av vadstället på stigen upp mot Snávvávagge.
///Claes

Rätt!

Du har helt rätt i allt du skriver. Man ser också lite av Lulep Stuollos östsluttning. Men exakt var Sarvesvágge övergår i Rapadalen är ju en tolkningsfråga och går inte att besvaras entydigt. Hela bilden obeskuren:

Bilagor

• 114gb2.jpg
    114gb2.jpg
    141.2 KB · Visningar: 505
Jasså! Ingen som vågar sig på en gissning?
Då får jag väl kommam med en ledtråd, men det blir ingen jättetydlig, eftersom ni inte gissar alls!

Ledtråd: Vi tittar i den röda nålens riktning.

///Claes

Klart vi ska gissa! Du är ute i mitten av september och långt norrut. Stor dalgång med björk utan inslag av barrträd. Och det verkar som om berget har ett eget namn. Det begränsar ju sökandet. Jag hittar en sådan klump, Gironsnuohkki, i Abiskodalen.

Hälsn Pelle

Du är ute i mitten av september
Jajjamensan!
Så är det!
Stor dalgång med björk utan inslag av barrträd.
Stor är den!
Och det verkar som om berget har ett eget namn.
Den har ett eget namn som den delar med knallen jag står på fast med olika väderstrecksbeteckningar
Jag hittar en sådan klump, Gironsnuohkki, i Abiskodalen.
Fel... Vi är långt norrut men inte riktigt så långt.

MVH ///Claes

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.