Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Att det är Ahkka som reser sig i bildens bakgrund stämmer alldeles utmärkt. Imponerande! Det var ju trots allt inte särskilt mycket att gå efter.
Fotoplatsen är dock inte riktigt rätt. Vi ska några kilometer längre sydost, nedanför Sarektjåkkas Nordtopp närmare bestämt. Här kommer hela vyn i obeskuret skick.
Att det är Ahkka som reser sig i bildens bakgrund stämmer alldeles utmärkt. Imponerande! Det var ju trots allt inte särskilt mycket att gå efter.
Fotoplatsen är dock inte riktigt rätt. Vi ska några kilometer längre sydost, nedanför Sarektjåkkas Nordtopp närmare bestämt. Här kommer hela vyn i obeskuret skick.
Nja, det var väl knappt godkänt, jag var ju ganska långt ifrån fotoplatsen. Men okejdå... Jag fortsätter i Calles anda och påminner om att snart är det höst...
Fotot är taget efter att jag nyss lämnat den vanliga färdvägen och gått upp ca 200 höjdmeter till en höjdrygg. En anledning till att jag gick upp dit var att det enligt kartan ser ut som att man kan få väldigt fin utsikt ner i nästa dalgång (på andra sidan höjdryggen).
Men sikten blev bara sämre och sämre och nästa dag när det var dags att packa ner tältet (uppe på höjdryggen) såg det ut så här:Någon fin vy ner i nästa dalgång (som borde ha skymtats bak tältet) blev det alltså inte den här gången.
Riktigt svårt, men lockande...
Jag börjar gissa så kanske vi kan locka fram lite fler ledtrådar.
Ser rätt kargt ut och det där med att gå upp för att se en annan dalgång...
...gör att jag gissar på Gieddeorda, strax NV om Áhpparjávri
Betongklumparna vid tältplatsen tyder ju på någon slags mänsklig aktivitet, kanske någon installation vid norska gränsen eller i närheten av någon gammal gruva. Kan vi vara i närheten av Holkendurrie?
Riktigt svårt, men lockande...
Jag börjar gissa så kanske vi kan locka fram lite fler ledtrådar.
Ser rätt kargt ut och det där med att gå upp för att se en annan dalgång...
...gör att jag gissar på Gieddeorda, strax NV om Áhpparjávri
Du är väldigt nära men kan inte få rätt. Lägerplatsen är väl så gott som helt omöjlig att gissa på då det inte syns mycket av omgivningen men den är i vilket fall ca 2,4km fågelvägen från där bild #7211 är tagen. Ni kan få en annan vinkel på lägerplatsen men det är fortsatt #7211 som jag vill ha svar på.
Betongklumparna vid tältplatsen tyder ju på någon slags mänsklig aktivitet, kanske någon installation vid norska gränsen eller i närheten av någon gammal gruva. Kan vi vara i närheten av Holkendurrie?
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer