Gissa position

Det underlättar när man tagit snarlika bilder själv, även om årstiden är en annan: :)

Var är då detta färggranna kort taget?

gp170.jpg

Flera bilder på gång här, jag provar med gissningar på båda:

Tobbe! Jag gissar på Storvätteshågna. Vändplan någonstans mellan Foskros och Nipfjället. En rå chansning baserat på ledtrådarna.

Kalle! Jag förnimmer Torneträsk och tror då att du plåtat från Abiskotrakten mot NO och fjällen på andra sidan är då Balggescohkka m.fl. svåruttalade fjäll.

Lars! Om du saknar fjällkartor eller andra kartor och ortofoton kan du gå in här: http://kso2.lantmateriet.se/
Uppe till höger i menyn kan du välja olika kartor.

Calle

Kalle! Jag förnimmer Torneträsk och tror då att du plåtat från Abiskotrakten mot NO och fjällen på andra sidan är då Balggescohkka m.fl. svåruttalade fjäll.

Så rätt det kan bli. Bilden tagen från en ås ungefär halvvägs ned till vedbastun en helt sagolik (som synes) sensommarkväll.

Två bildgåtor som påminner en om att vi går mot sommar. Vill inte förta den känslan, men om en 5-6 månader är det höst igen, så jag lägger in en höstbild ;)

Calle

Bilagor

• IMGF_114.jpg
    IMGF_114.jpg
    25.7 KB · Visningar: 345
Två bildgåtor som påminner en om att vi går mot sommar. Vill inte förta den känslan, men om en 5-6 månader är det höst igen, så jag lägger in en höstbild ;)

Calle

Minns inte vad bergknallen heter, men nog är vi mellan Nikkaluokta och båtlänningen vid Ladjojaure och blickar åt nordost!?

/ F

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Visst är det den bergknallen, närmare bestämt Gármasbákti.

Calle

Gôtt! Då ska vi se hur länge näste bildgåta överlever. Börjar med en ganska starkt beskuren bild med mitt fantastiska Unna i förgrunden. Det kommer fler ledtrådar vartefter. Var är vi?

/ F

Bilagor

• gissa position 1.jpg
    gissa position 1.jpg
    74.4 KB · Visningar: 508
Jamen det afgrænser det vel til Sarek, Padjelante og Stora Sjöfallet - jeg kender ikke til andre natoinalparker som ligger op til hinanden, men det er måske ikke korrekt ?

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

PS Jeg gætter på vi er i Padjelanta og kigger ind i Sarek, i nærheden af Alkavare, måske lidt syd for Alkavare ?

Jamen det afgrænser det vel til Sarek, Padjelante og Stora Sjöfallet - jeg kender ikke til andre natoinalparker som ligger op til hinanden, men det er måske ikke korrekt ?

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

PS Jeg gætter på vi er i Padjelanta og kigger ind i Sarek, i nærheden af Alkavare, måske lidt syd for Alkavare ?

Resonemanget med den geografiska avgränsningen stämmer bra. Men vi är ännu inte framme vid rätt plats. Nya ledtrådar och bildvinklar kommer ikväll.

/ F

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.