Gissa position

Får inte riktigt ihop det men jag chansar med en vild gissning ändå:

Du har slått upp tältet nedanför Suottasjtjåhkkå och vi ser i så fall östra utlöparen från Várdotjåhkkå samt östligaste delen av Áhkká?

Får inte riktigt ihop det men jag chansar med en vild gissning ändå:

Du har slått upp tältet nedanför Suottasjtjåhkkå och vi ser i så fall östra utlöparen från Várdotjåhkkå samt östligaste delen av Áhkká?

Att det är Ahkka som reser sig i bildens bakgrund stämmer alldeles utmärkt. Imponerande! Det var ju trots allt inte särskilt mycket att gå efter.

Fotoplatsen är dock inte riktigt rätt. Vi ska några kilometer längre sydost, nedanför Sarektjåkkas Nordtopp närmare bestämt. Här kommer hela vyn i obeskuret skick.

Ny bild, Tobbe!?

mvh F

Bilagor

• gissa position 4.jpg
    gissa position 4.jpg
    45.6 KB · Visningar: 436
Mäktig bild på Áhkká!
Att det är Ahkka som reser sig i bildens bakgrund stämmer alldeles utmärkt. Imponerande! Det var ju trots allt inte särskilt mycket att gå efter.

Fotoplatsen är dock inte riktigt rätt. Vi ska några kilometer längre sydost, nedanför Sarektjåkkas Nordtopp närmare bestämt. Här kommer hela vyn i obeskuret skick.
Förklarar ju varför jag inte fick ihop förgrunden med resten av perspektivet.
Ny bild, Tobbe!?

mvh F
Nja, det var väl knappt godkänt, jag var ju ganska långt ifrån fotoplatsen. Men okejdå... Jag fortsätter i Calles anda och påminner om att snart är det höst...

Bilagor

• 279_zoom.jpg
    279_zoom.jpg
    91.6 KB · Visningar: 428
Fotot är taget efter att jag nyss lämnat den vanliga färdvägen och gått upp ca 200 höjdmeter till en höjdrygg. En anledning till att jag gick upp dit var att det enligt kartan ser ut som att man kan få väldigt fin utsikt ner i nästa dalgång (på andra sidan höjdryggen).

Men sikten blev bara sämre och sämre och nästa dag när det var dags att packa ner tältet (uppe på höjdryggen) såg det ut så här:285_liten.jpgNågon fin vy ner i nästa dalgång (som borde ha skymtats bak tältet) blev det alltså inte den här gången.

Riktigt svårt, men lockande...
Jag börjar gissa så kanske vi kan locka fram lite fler ledtrådar.
Ser rätt kargt ut och det där med att gå upp för att se en annan dalgång...

...gör att jag gissar på Gieddeorda, strax NV om Áhpparjávri

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hej!

Betongklumparna vid tältplatsen tyder ju på någon slags mänsklig aktivitet, kanske någon installation vid norska gränsen eller i närheten av någon gammal gruva. Kan vi vara i närheten av Holkendurrie?

/ F

Riktigt svårt, men lockande...
Jag börjar gissa så kanske vi kan locka fram lite fler ledtrådar.
Ser rätt kargt ut och det där med att gå upp för att se en annan dalgång...

...gör att jag gissar på Gieddeorda, strax NV om Áhpparjávri
Du är väldigt nära men kan inte få rätt. Lägerplatsen är väl så gott som helt omöjlig att gissa på då det inte syns mycket av omgivningen men den är i vilket fall ca 2,4km fågelvägen från där bild #7211 är tagen. Ni kan få en annan vinkel på lägerplatsen men det är fortsatt #7211 som jag vill ha svar på.286_liten.jpg
Hej!

Betongklumparna vid tältplatsen tyder ju på någon slags mänsklig aktivitet, kanske någon installation vid norska gränsen eller i närheten av någon gammal gruva. Kan vi vara i närheten av Holkendurrie?

/ F
Nej det är bara vanliga stenar med snö på. Calle är mycket, mycket närmare.

Tillägg: Vid närmare mätning kan nog avståndet mellan fotoplats och lägerplats vara närmare 2,5km trots allt.

Hoppsan, hamnade jag så nära! Hade en tanke att en höstvandring kan ju utgå från t.ex. Abisko...

Kan det vara vid foten av Adnjetjårro, med tanke på bergsformationerna i bakgrunden?

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.