Gissa position

Skickligt av Nuukeer, som vanligt.

Med denna generösa ledtråd hittar dock även jag en plats 500 meter nedströms sjön 946, nära vindskyddet strax norr om Sjangeli.

Tyckte du att den var så generös? Ja... kanske...
Men rätt är det i alla fall. Jag står utanför "vindskyddet", eller om man varit där så vet man att det är ett rätt hyfsat stort hus, vid Valfojåkka. På väg just mot Sjangeli.
Din giv!
///Claes

Jag bestämde mig tidigt för att fjället i fonden var Jiegnáffo och att du stod i trakten av Sårjåsjávrre. Men jag fick inte ihop bitarna...........

Glaciärer tycks vara på modet, så här kommer en till. Vad heter den och varifrån är fotot taget?

Bilagor

• foto0038.jpg
    foto0038.jpg
    42.3 KB · Visningar: 391
Tänker på Svarta sjön och glaciärvatten, så jag säger Kebnepakteglaciären, antagligen från "leden" över första/sista passet på Jojon.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Tack för både korrekta och roliga svar! Glaciären finns alltså längst inne i Tarfaladalen norr om Kebnekaise. Ovanför finns en svart sjö och en nedanför en grön sjö. Bilden är tagen den 25 juli i år. Bifogar som bonus en bild nere från sjön.

Hoppas Kalle har lagom svår bild.........

Bilagor

• foto0036.jpg
    foto0036.jpg
    131.8 KB · Visningar: 605
Det var kanske på gränsen till för svårt ändå. Får väl komma med lite ledtrådar om ingen vaknar till snart...

Grejen snarare är att folk kanske somnar..:)
Men, att gissa kan ju pigga upp..
Om folk hjälps åt så kan det mest omöjligaste knäckas...
Så det är väl bara att börja!

1.Det ser förfärligt molnigt ut.. Väldigt västligt kanhända..?
2.Bergrunden ser ju dessutom nedslipad ut.. västeråt det med?
3. Kan det vara lite åt Sulitelmahållet kanske?
Det såg så, ut en gång i tiden vid Ålmåijekna när jag var där.. En flak iskaka bland moln..

Var från början inne på att det skulle kunna vara Ålmåjjiegŋa men fick (och får) inte riktigt ihop det. Men i.s.f. står fotografen i Norge och Sårjåsjávrre döljs bakom höjdryggen t.h...

Tillägg: Attans... här håller man på och jobbar för att få till ett riktigt ŋ, och så hinner du före Anders! :)

Inte så tokigt tänkt alls; min förra formulering var högst avsiktlig. ;)

Men, inte Sulitelma -- och fotoriktningen är mer eller mindre den motsatta mot Tobbes förslag.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.