Gissa position

Då drar jag till med att du snarare är på väg mot fjällstationen och du har Kekkonentoppen till höger om dig.

Peter P.

Råkade ut för en bugg

på Eniros karta. På Lantmäteriets kartsök och ortnamn har inte förstabokstaven fallit bort.

Fjället till höger skall alltså heta Cievrracohkka.

Thure

pal2 har kommit så nära man kan begära. Bra jobbat!

Fotot visar alltså platån öster om Darfálcorru mot sydost. Bilden är tagen strax före uppstigning i passet mellan Darfálcohkka och toppen 1626, just där den lilla jokken börjar.

Nästa bild!

Vi börjar på nära håll, vad heter denna pöl?

pal2

Bilagor

• _DSC1815Webb1.jpg
    _DSC1815Webb1.jpg
    30.6 KB · Visningar: 391
Lurigt med sådana där teleobjektivsbilder, perspektivet blir så tilltryckt ... men vi får väl börja gissa nånstans: Vuolimus Čuhčajávri?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Så där jättemånga Vuolimus-sjöar finns ju inte och den i Hoiganvággi verkar ju passa rätt bra så nästa gissning blir då Vuolimus Hoiganjávri.

Och där satt den. En dimmig dag på sommarens vandring på väg ner mot Kungsleden i Hoiganvagge. Fotot är taget upp mot nordväst. Vi hade tagit oss ner i Hoiganvagge någon km sydväst om Vuolip Duvras, från Kårsavagge. Hoiganvagge känns lite bortglömd och jag kan inte säga att denna nedre del av dalen gjorde något bestående intryck.

Nästa bild!

Peter

Bilagor

• _DSC1815MasterWebb.jpg
    _DSC1815MasterWebb.jpg
    49 KB · Visningar: 511
Precis samma väder som jag hade när jag gick förbi för några år sedan - det kändes nästan som att gå i en tunnel med låga moln utefter båda sidorna av dalen.

Var har jag hittat det här videsnåret?

Bilagor

• vide.jpg
    vide.jpg
    34.8 KB · Visningar: 516

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.