Gissa position

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Betydligt svårare enligt min mening. Men du tycks vara kring tusenmetersnivån och jag gissar att det är i Kebnekaisefjällen någonstans. Kanske ser vi Reaiddájávri?

Betydligt svårare enligt min mening. Men du tycks vara kring tusenmetersnivån och jag gissar att det är i Kebnekaisefjällen någonstans. Kanske ser vi Reaiddájávri?

Närmare, men inte riktigt framme än.

Lägger till en bild till tagen lite tidigare där fotoplatsen syns ungefär mitt i bilden.

Bilagor

• sjo.jpg
    sjo.jpg
    21.7 KB · Visningar: 602
Tror att första bilden visar Ruskajogas och den andra bilden en överblick över Viddjajavri.

Calle

Viddjajavri är rätt, men fel tillflöde för första bilden.

Ruskajogas är å andra sidan en mycket trevlig jokk att följa över omväxlande skifferberg och granitskivor som ligger staplade på varandra i stora trappsteg upp mot Ruskajavri. Där finns också fantastiskt fina stora gräsängar om man vill tälta med utsikt ner över Viddjajavri.

Guorgguvaggi är förresten också jättefin att följa. Jag har gått rakt västerut där och belönades med fantastisk utsikt bort mot Norge när jag kom över passpunkten.

Utflödet ur Sánjarvággijávri borde jag ju skrivit.

Inspirerande att se bilder och läsa tipsen om denna trakt där jag aldrig varit. Det måste bli en tur hit också! Men hur ska man hinna allt?

Nu var det ju knappast jag som löste gåtan, men jag bjuder gärna på en bild ändå. Var finns detta magnifika industriområde?

Bilagor

• foto0025.jpg
    foto0025.jpg
    87 KB · Visningar: 458

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips