Gissa position

Ok, här kommer en profil som säkert vissa känner igen. Vad heter fjället?

Bilagor

• foto0060.jpg
    foto0060.jpg
    54.1 KB · Visningar: 454
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det där är Gáppetjåhkkå sett från något av selen utefter Suorggejohka.

Den lilla minitoppen till vänster är väldigt karakteristisk från det här hållet, samtidigt som man knappt lägger märke till den om man går förbi utefter Kungsleden.

Visst är det Gáppetjåhkkå! Den exakta fotoplatsen minns jag inte, men visst är det något av selen i Suorggejohka, som längre ner mynnar i Teusajaure.

Nästa bild!

Då lägger jag in en som borde vara något snäpp svårare - men man vet ju aldrig i det här sällskapet...

Bilagor

• berg.jpg
    berg.jpg
    32.2 KB · Visningar: 415

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Betydligt svårare enligt min mening. Men du tycks vara kring tusenmetersnivån och jag gissar att det är i Kebnekaisefjällen någonstans. Kanske ser vi Reaiddájávri?

Betydligt svårare enligt min mening. Men du tycks vara kring tusenmetersnivån och jag gissar att det är i Kebnekaisefjällen någonstans. Kanske ser vi Reaiddájávri?

Närmare, men inte riktigt framme än.

Lägger till en bild till tagen lite tidigare där fotoplatsen syns ungefär mitt i bilden.

Bilagor

• sjo.jpg
    sjo.jpg
    21.7 KB · Visningar: 622
Tror att första bilden visar Ruskajogas och den andra bilden en överblick över Viddjajavri.

Calle

Viddjajavri är rätt, men fel tillflöde för första bilden.

Ruskajogas är å andra sidan en mycket trevlig jokk att följa över omväxlande skifferberg och granitskivor som ligger staplade på varandra i stora trappsteg upp mot Ruskajavri. Där finns också fantastiskt fina stora gräsängar om man vill tälta med utsikt ner över Viddjajavri.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.