Gissa position

Ok, här kommer en profil som säkert vissa känner igen. Vad heter fjället?

Bilagor

• foto0060.jpg
    foto0060.jpg
    54.1 KB · Visningar: 440
Det där är Gáppetjåhkkå sett från något av selen utefter Suorggejohka.

Den lilla minitoppen till vänster är väldigt karakteristisk från det här hållet, samtidigt som man knappt lägger märke till den om man går förbi utefter Kungsleden.

Visst är det Gáppetjåhkkå! Den exakta fotoplatsen minns jag inte, men visst är det något av selen i Suorggejohka, som längre ner mynnar i Teusajaure.

Nästa bild!

Då lägger jag in en som borde vara något snäpp svårare - men man vet ju aldrig i det här sällskapet...

Bilagor

• berg.jpg
    berg.jpg
    32.2 KB · Visningar: 401

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Betydligt svårare enligt min mening. Men du tycks vara kring tusenmetersnivån och jag gissar att det är i Kebnekaisefjällen någonstans. Kanske ser vi Reaiddájávri?

Betydligt svårare enligt min mening. Men du tycks vara kring tusenmetersnivån och jag gissar att det är i Kebnekaisefjällen någonstans. Kanske ser vi Reaiddájávri?

Närmare, men inte riktigt framme än.

Lägger till en bild till tagen lite tidigare där fotoplatsen syns ungefär mitt i bilden.

Bilagor

• sjo.jpg
    sjo.jpg
    21.7 KB · Visningar: 619
Tror att första bilden visar Ruskajogas och den andra bilden en överblick över Viddjajavri.

Calle

Viddjajavri är rätt, men fel tillflöde för första bilden.

Ruskajogas är å andra sidan en mycket trevlig jokk att följa över omväxlande skifferberg och granitskivor som ligger staplade på varandra i stora trappsteg upp mot Ruskajavri. Där finns också fantastiskt fina stora gräsängar om man vill tälta med utsikt ner över Viddjajavri.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.