Gissa position

Det är nära, men inte korrekt. Så här ser vyn ut lite till vänster om föregående.

Bilagor

• 9380990456_e572dba67f_z.jpg
    9380990456_e572dba67f_z.jpg
    169 KB · Visningar: 450
Nu börjar det (förhoppningsvis) klarna. Jag tror att vi befinner oss på nordsidan Sijddojávrre och tittar västerut. Räknat bakifrån ser vi då Skämmabákte, Tjålle och Tjålebákte, vilket tillsammans med perspektivet gör att svaret på den ursprungliga frågan borde vara Tjirák. Gissningsvis står du vid den på kartan makerade tjärnen norr om Alep Vággevárásj och är på väg mot en överenskommen båthämtning i Ribákluokta. :)

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer
Japp, det är Tjirák som klippväggen tillhör. Resten av din beskrivning tycks vara exakt rätt. Jag kom fram till båtplatsen i förtid, och fick sova över där vid Ribákluokta (som kallas Ripotluokta på skyltarna); inga vidare tältplatser. Kallok, som jag tror han heter, hämtade mig morgonen därpå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips