Gissa position

Sarvesvágge vid utgången från Niejdariehpvágge.

Jag har en liknande bild.

Bilagor

• 9390678182_c3712d2d4a_z.jpg
    9390678182_c3712d2d4a_z.jpg
    188.6 KB · Visningar: 444

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Nu börjar det (förhoppningsvis) klarna. Jag tror att vi befinner oss på nordsidan Sijddojávrre och tittar västerut. Räknat bakifrån ser vi då Skämmabákte, Tjålle och Tjålebákte, vilket tillsammans med perspektivet gör att svaret på den ursprungliga frågan borde vara Tjirák. Gissningsvis står du vid den på kartan makerade tjärnen norr om Alep Vággevárásj och är på väg mot en överenskommen båthämtning i Ribákluokta. :)

Japp, det är Tjirák som klippväggen tillhör. Resten av din beskrivning tycks vara exakt rätt. Jag kom fram till båtplatsen i förtid, och fick sova över där vid Ribákluokta (som kallas Ripotluokta på skyltarna); inga vidare tältplatser. Kallok, som jag tror han heter, hämtade mig morgonen därpå.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.