Gissa position

Ojdå! Du låg och lurade i vassen tydligen..:)
Jag trodde du var i någon sommarstuga någonstans och ouppkopplad..

Men helt rätt. Stavningen inte minst..

Ojdå! Du låg och lurade i vassen tydligen..:)
Jag trodde du var i någon sommarstuga någonstans och ouppkopplad..

Nix, inga stugor den här gången.

Här en fjällsjö med strömmande utlopp. Var?
gp159.jpg

Mer specifikt den nedersta av Válffojávrrit, alltså sjön 946. I bakgrunden Stuor Doaresoaivi. Nedanför forsen finns ett vadställe som vanligtvis är betydligt enklare än de på kartan markerade längre upp, där leden går, men då är det mer eller mindre nödvändigt att gå över/runt just Stuor Doaresoaivi då detta fjäll sluttar brant hela vägen ned i sjön.

Position: 68° 15' 57" N, 18° 12' 18" Ö

avslutad210712

Gäst
Mer specifikt den nedersta av Válffojávrrit, alltså sjön 946. I bakgrunden Stuor Doaresoaivi. Nedanför forsen finns ett vadställe som vanligtvis är betydligt enklare än de på kartan markerade längre upp, där leden går, men då är det mer eller mindre nödvändigt att gå över/runt just Stuor Doaresoaivi då detta fjäll sluttar brant hela vägen ned i sjön.

Position: 68° 15' 57" N, 18° 12' 18" Ö

Är visserligen 9 år sedan jag gick där men tyckte det kändes bekant och självklart vadade jag nedanför forsen och gick på andra sidan.

Eftersom jag håller på med att sortera mina foton avstår jag just nu från att lägga upp men räknar med att ha en uppladdning "i minnet".

Så någon annan kan lägga upp med gott samvete.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

avslutad210712

Gäst
En av fjällvärldens mest kända toppar i mitten så namnet. Misstänker att den här blir kortlivad.

Bilagor

• 20090729_142427_0_A700.jpg
    20090729_142427_0_A700.jpg
    63.7 KB · Visningar: 618

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.