Gissa position

Tyckte väl att jag kände igen mig. Vi tältade på EXAKT samma plats för 2 år sedan.
Åter till forntiden - Vad heter vattendraget och varifrån är kortet taget?

Bilagor

• GissaBild2.jpg
    GissaBild2.jpg
    76.5 KB · Visningar: 470
Ett rejält vattendrag, ser det ut som. Kanske är det Vuojatädno vi ser och i så fall kan fotot vara taget från Boalnotjåhkkå, kanske närmare bestämt från Goasskembákte?

Hälsn Pelle

Diabilden var drygt 30 år gammal när jag skannade in den. Jag ser nu att den går mycket i blått vilket kanske gör det svårt att känna igen vattendraget.

Aha, färgen har alltså betydelse! Då är det Ráhpaädno vi ser och du står på Gådokvárásj och fotar mot nordost, tror Pelle.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Det var en elegant ledtråd du gav oss! Och vattnet rinner alltså åt höger i bild om någon undrar.

Eftersom jag ska ut till landet och där inte har något internet måste jag be någon annan lägga ut en bild så att den här trevliga tråden hålls högt uppe på sidan Fjällvandring!

Sommarhälsning från Pelle

Kanske lite svårt, här kommer ledtrådar. En led går på andra sidan fjället, men inga leder finns på denna sida fjället. Det högra fjället i bilden är ganska välkänt, men mer sällan sett från det här hållet. Sjön är välkänd.

Jag tror vi ser Allaktjåhkkå och Arasvarre. Sjön är Vastenjaure och du står någonstans på västra sidan, kanske vid Guovddelisluokta?

Calle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.