Gissa position

avslutad210712

Gäst
Vi som utbyter bilder på denna trevliga tråd får idag en tidig julklapp på annonsplats i Dagens Nyheter (sidan 12, varierar kanske med upplaga). Här visar ett känt bilmärke hur deras modell susar fram i ett - tycker jag - välkänt fjällandskap, möjligen spegelvänt. Jag hoppas att bilden är ett montage, i annat fall har vägnätet byggts ut ordentligt i denna obrutna vildmark! Förhoppningsvis finns annonsen även i andra dagstidningar.

Jag ser fram mot kvalificerade gissningar.

God Jul och Gott Nytt Fjällår önskar Pelle

I Norrbotten är DN lika ovanligt som en bil på fjället men som vanligt så är det här kanske ytterligare ett bevis på att nollåttorna inte tycker att vi behöver vara med *L*.

Vi som utbyter bilder på denna trevliga tråd får idag en tidig julklapp på annonsplats i Dagens Nyheter (sidan 12, varierar kanske med upplaga). Här visar ett känt bilmärke hur deras modell susar fram i ett - tycker jag - välkänt fjällandskap, möjligen spegelvänt. Jag hoppas att bilden är ett montage, i annat fall har vägnätet byggts ut ordentligt i denna obrutna vildmark! Förhoppningsvis finns annonsen även i andra dagstidningar.

Jag ser fram mot kvalificerade gissningar.

God Jul och Gott Nytt Fjällår önskar Pelle

Jo, jag såg samma annons i SvD. Fast vanligtvis ser man Tuolpagorni till höger om Singitjåkka, i vart fall om man kör omkring i bil runt Kebnekaise fjällstation.

/ Filiokus

Filip och jag ser samma vy i reklambilden, ett spegelvänt foto av Duolbagorni och Singichokka. Vad är det för fel med att fota en bil på en vanlig landsväg? Jag bedömde bilden som alltför svartmurrig för att kunna återges här på Utsidan (dessutom kan det finnas upphovsrättsliga aspekter).

Tobias bild har inte fått några förslag ännu. Jag undrar om inte förgrunden är så pass uppruggad att det är fråga om en pist. Kanske vi ser midnattssolen i Riksgränsen?

Hälsn Pelle

Tobias bild har inte fått några förslag ännu. Jag undrar om inte förgrunden är så pass uppruggad att det är fråga om en pist. Kanske vi ser midnattssolen i Riksgränsen?
Hälsn Pelle

Tack för förslaget men bilden är inte tagen särskilt nära Riksgränsen och det är heller inte fråga om en pist!

Etikettsbrott

Här bryter jag väl mot vissa regler eftersom den utlagda bildgåtan ännu inte är löst. Men inför nyåret tänkte jag ändå läska er med ett litet mellanspel. Inte så svårt alls utgår jag från. Men det var precis lika vackert som bilden visar.

Bilagor

• Etikettsbrott.jpg
    Etikettsbrott.jpg
    74.9 KB · Visningar: 399
Här bryter jag väl mot vissa regler eftersom den utlagda bildgåtan ännu inte är löst. Men inför nyåret tänkte jag ändå läska er med ett litet mellanspel. Inte så svårt alls utgår jag från. Men det var precis lika vackert som bilden visar.

Kanske inte så svårt men inte så lätt heller. Tycker mig känna igen vyn och tror Sarek nånstans. Ledtråd till min aktuella fotogåta är: vi är högt upp med svenska mått mätt.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Nilas kam

Så heter kullen som vi står på. Ungefär här:

Syd/Nord-koordinat: 7472922
Väst/Öst-koordinat: 1589543

Vänder man sig om ser man Perikpakte. Mycket riktigt ser man Alep Pastajekna där den mest fasansfulla olycka som kan tänkas inträffade 2006. Anders hade en bild på glaciären här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42126&page=290 och man kan hitta en kort kommentar om vad som hände här http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.105175-hoppet-ute-for-vastsvensk-fjallvandrare?m=print

Bilagor

• FrånNilas.jpg
    FrånNilas.jpg
    52.3 KB · Visningar: 552
Lite dålig aktivitet här, tycker jag. Så vi tar väl nya tag.

Vilken höjd har den mörka klumpen något till vänster om bildens mitt?

undrar Pelle

Foto: Lars-Bertil Nilsson

Bilagor

• Fjällen 2011 169, justerad.jpg
    Fjällen 2011 169, justerad.jpg
    40.6 KB · Visningar: 410
Inget fel på aktiviteten tydligen. 17 minuter var allt som behövdes.

Detta är alltså nordtoppen av Jiegnáffo med koordinaterna X=7459524, Y= 1535424.

Bilden är tagen längs leden en bit söder om Staloluokta.

Ny bild!

Hälsn Pelle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.