Gissa position

Kåbtåjaure, västra stranden.

Förbaskat härlig bild,fjällvandring när det är som bäst!
Stövlarna av efter en dags vandring och skuggorna gjorde att jag trodde på fotoriktning ungefär mot öster. Eftersom jag inte varit där letade jag större sjöar med en led i närheten av västra stranden och hittade Nordkalottleden. På Googles bilder kan man faktiskt se den lilla stranden och stenarna.

Vilken rutt gick ni?

Calle

Klockrent svar - imponerande. Vi började i Riksgränsen och sedan följde vi Nordkalottleden från Gautelisstugorna till Vaisaluokta - fantastisk fin sträckning. Omväxlande miljöer och många härliga sjöar. Vi hade lite regnstänk kortvarigt en dag - annars var det toppenväder mest hela tiden - men det är ju knappast typiskt för de här trakterna.

En av fördelarna med den här tråden är alla fina tips på nya vandringar. Tack!

Ny gåta.

Calle

Bilagor

• IMGF_74.jpg
    IMGF_74.jpg
    52.4 KB · Visningar: 499
Okidoki, då tar vi väl en bild till!

På vilken topp står det här krokiga röset?

häpp / Filiokus

Bilagor

• DSCF5915.jpg
    DSCF5915.jpg
    87.4 KB · Visningar: 529

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Samma plats men riktning sydväst, horisontlinjen både till vänster och höger borde kunna vara till hjälp. Första bilden var utsikt i sydostlig riktning. Gråmulet väder men det var åtminstone uppehåll...

cf1dc9baf081301024644f9568c6817d.jpg

Får dra till med en första gissning. Det ser ut som att du har alla de dramatiska fjällen i söder, och dessutom så är det rätt långt söderut, pga fjällens kararktär. Så det är tänkbart att du är någonstans i Romsdalen-området. Jag har ännu inte hittat någon plats som stämmer, det närmaste jag har hittat är i närheten av Innerdalen. Säkert helt fel. :)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.