Gissa position

Vad jag minns såg det ut ungefär så här när vi stod på Lijggeboullda och spanade ut över Låvdakvarddo. I bakgrunden i så fall Máhttoajvve.

Då hugger jag in med en ny gissning. Tror att det är Alatjåhkkå vi ser i bakgrunden och sjön längst bort är då Bårajavrre. Är det rätt så långt bör vattnen närmast i bild vara bl.a Låvdakjavrasj.
Fotoriktning ungefär sydväst.

Vad jag minns såg det ut ungefär så här när vi stod på Lijggeboullda och spanade ut över Låvdakvarddo. I bakgrunden i så fall Máhttoajvve.

Calle har rätt -- jag befann mig Låvdakvárddo när jag fotade.

Bilagor

• IMGF_71.jpg
    IMGF_71.jpg
    68.8 KB · Visningar: 420
Vild gissning...

Kan du ha varit så lurig att vi är kvar på ungefär samma ställe som Kalles bild men helt enkelt tittar åt andra hållet? D.v.s. att vi tittar upp mot Låvdak från Låvdakvárddo?

Kan du ha varit så lurig att vi är kvar på ungefär samma ställe som Kalles bild men helt enkelt tittar åt andra hållet? D.v.s. att vi tittar upp mot Låvdak från Låvdakvárddo?

Nog för att jag har en räv bakom örat, men riktigt så lurig var jag inte. Men på sätt och vis är du på rätt spår...

Calle

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Med på rätt spår menar jag just resonemanget att titta åt andra hållet, men inte just Kalles bild.

Hmm... Kan det vara så att vi är tillbaka vid Hurrejåhkå igen (kanske rentav med position ungefär mitt i Hans bild tidigare) och blickar uppströms längs jokken? De vita fläckarna som jag tidigare mest tyckte såg ut som snöfläckar är då i själva verket vattenfall?

Rätt

Hmm... Kan det vara så att vi är tillbaka vid Hurrejåhkå igen (kanske rentav med position ungefär mitt i Hans bild tidigare) och blickar uppströms längs jokken? De vita fläckarna som jag tidigare mest tyckte såg ut som snöfläckar är då i själva verket vattenfall?

Vi blickar uppströms Hurrejåhkå, men i förhållande till Hans bild #5666 stod jag utanför i vänsterkant, där det är lugnvatten innan utloppet i Vastenjaure. Och precis som du skriver är det inga snöfläckar utan vattenfall, det som Hans beskrev som en rejäl kalldusch.
Nu har du gissat rätt två gånger på samma vattendrag :)

Calle

Nu har du gissat rätt två gånger på samma vattendrag :)
Ja, och då har jag ändå inte varit där ännu... Men jag har sedan tidigare varit inspirerad av Hans skildringar av det här området och din bild gjorde en ju inte mindre sugen så förhoppningsvis ska det inte dröja så värst länge innan man kommer dit...

Och precis som du skriver är det inga snöfläckar utan vattenfall, det som Hans beskrev som en rejäl kalldusch.
Det gäller att vara uppmärksam på detaljerna, det är en avgörande faktor som gör den här tråden kul. Ny bild:

Bilagor

• 010_liten.JPG
    010_liten.JPG
    99.5 KB · Visningar: 396
Ja, och då har jag ändå inte varit där ännu... Men jag har sedan tidigare varit inspirerad av Hans skildringar av det här området och din bild gjorde en ju inte mindre sugen så förhoppningsvis ska det inte dröja så värst länge innan man kommer dit...

Det gäller att vara uppmärksam på detaljerna, det är en avgörande faktor som gör den här tråden kul. Ny bild:

Sånfjället?

Den här fattiga kvartsiten finns ju i både Härjedalen och Dalarna. Typiskt också att tall/gran bildar trädgräns. Men där finns ju några fjäll att välja mellan. Jag gissar på Nipfjället!

Hälsn Pelle

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.