Gissa position

Vi är en bra bit från sälka. Ganska nära två stycken fjällstationer, men detta är inte vägen man brukar ta däremellan.
/Peter

Bra ledtrådar, vi är tydligen i Jämtland för det är väl bara där man kan tala om två fjällstationer ganska nära varandra? Men där har jag varit så lite.

Vill samtidigt passa på att uttrycka min stora respekt för storfräsarna på denna tråd! De tycks ha varit överallt, har fotat alla vyer eller kan de minnas allting? Jag är lika förundrad varje gång de känner igen en vanlig liten sjö framför ett vanligt fjäll!

Hälsn Pelle

Vi är inte vid Härjångsstötarna, men mycket riktigt i Jämtland. Lägger in en ny bild som ledtråd och vår topp ligger till vänster utanför bild. Som sagt, inte helt vanligt att man går ner i den här dalen. Men utsikten har nog en hel del sett.
//Peter

DSCF5688.jpg

Jag har som sagt dåliga kunskaper om Jämtland, men man kan ju inte låta bli att gissa! Jag tror ju att det är Ånnsjön vi ser i fonden och då skulle dalgången kunna heta Guhkiesvaalja och toppen vara punkt 1355 en bit norr om Östra Bunnerstöten.

Hälsn Pelle

Sjön på sista bilden känns som Ånnsjön för mig, i vilket fall dalen är den norr om Getryggen och toppen följaktligen Sönner Tväråklumpen (1409).

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Sjön på sista bilden känns som Ånnsjön för mig, i vilket fall dalen är den norr om Getryggen och toppen följaktligen Sönner Tväråklumpen (1409).

Där satt den! Efter att ha ätit gott på Blåhammaren gick jag den här vägen ner till Storuvån. Dalen ner ser himla fin ut, men jag tror jag klampade runt i vartenda sumphål som fanns - och det fanns många...

/Peter

Ja visst är det i Sjangeli bilden är ifrån. På så sätt är det ju rätt. Men vad som menas med Sjangelistugan är inte denna, om än att den ligger där. Sjangeli är fullt av stugor, hus och baracker.

Den här stugan ser ovanligt välbyggd ut för att vara en utslängd renvaktarstuga. Det är sällan dessutom dessa är strandkantsplacerade sådär nätt som denna är. Jag gissar på att den här är renoverad och mer tillsedd.
Jag gissar på att det är fd. ‘Hermanstugan’ vid Sjangeli,(ursprungligen byggd: 1936), men ombyggd år 1991, då hela området ‘renoverades’. Stugan används av samer idag, i deras anläggning där.

Det knottriga kulliga landskapet tyder dessutom på Sjangeli precis som du säger.
Fotot är nog taget uppe vid stora gruvknoppen.

Platsen är mycket riktigt Sjangeli. Stugan på bilden är bastubyggnaden som hör till turistanläggningen där, vilken inte tycks användas mycket (eller ens alls) nuförtiden.

Hela besöket, med fler bilder, återfinns här.

Nu kan väl Thure lägga in en bild. Det är väl kul om någon ny och därtill nya bilder kan komma fram för nyfikna och frågvisa. Tråden kan ju inte harva runt ideligen med samma deltagare.
Kom igen nu , ‘thureb’, Det finns väl annat än Orlångens vikar och Vissvass att visa!
Gärna med din gulliga Samojed.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.