Gissa position

Då tar vi en ny gåta. Varifrån är den bild tagen?

Bilagor

• IMGF_67.jpg
    IMGF_67.jpg
    44.7 KB · Visningar: 518
Hej,

Gör ett försök med att återanvända ett tidigare svar i den här tråden.
----------------
Fina tältplatser glömmer man inte så lätt...
...ser ut som att du stått vid leden knappt 3 km norr om Riksgränsen, vid Geadajohka. Fjället vi ser är då södra delen av Rohccevarri.
----------------
Ursprungligen av Calle

Vänligen,
Rickard

Hej,

Gör ett försök med att återanvända ett tidigare svar i den här tråden.
----------------
Fina tältplatser glömmer man inte så lätt...
...ser ut som att du stått vid leden knappt 3 km norr om Riksgränsen, vid Geadajohka. Fjället vi ser är då södra delen av Rohccevarri.
----------------
Ursprungligen av Calle

Vänligen,
Rickard

Alltid bra med återanvändning ;) Jag har således Riksgränsens anläggning bakom ryggen (plåtat från verandan på Meteorologen).

Calle

Misstänker att verandan befinner sig vid Lulep Rissájávrre och att utsikten består av västra Sarek, med Tjågŋåristjåhkkå i mitten.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Här är vi i Norge i östra änden av Bajit Sorjosjávri och tittar västerut. Jag hittar inte min Sulitelmakarta så jag kan inte ge namnet på fjället i bakgrunden.

Här är vi i Norge i östra änden av Bajit Sorjosjávri och tittar västerut. Jag hittar inte min Sulitelmakarta så jag kan inte ge namnet på fjället i bakgrunden.

Det har heller inget, varken på svensk eller norsk karta.

(Vad gäller just kartorna kan jag även passa på att flika in att det ofta råder viss förvirring i namnskicket i gränstrakterna. Vi befinner oss här i lulesamiskt språkområde -- det finns t.o.m. en norsk namnlag som täcker frågan -- så korrekt namnskick på sjön i bild skall egentligen vara Bajep Sårjåsjávrre. Så står det även på norska kartor av senare snitt, men Lantmäteriet släpar alltså efter.)

Jag tog några bilder på stenen när jag passerade för ett drygt år sedan, då är det lätt att hitta rätt.
Vad heter detta fjäll?

Bilagor

• IMG_5064.jpg
    IMG_5064.jpg
    52.1 KB · Visningar: 466
Jag tog några bilder på stenen när jag passerade för ett drygt år sedan, då är det lätt att hitta rätt.
Vad heter detta fjäll?

Suottasjtjåhkkå, ett av våra mest majestätiska fjäll. Konstigt nog har jag aldrig sett detta berg omnämnt, trots dess imponerande höga och lodräta nordvägg. Inte ens i stora Sarektraversen verkar någon vara intresserad av en toppbestigning av detta fjäll.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.