Gissa position

Japp. Samma dag besteg jag också Lulep Gierkav, det var dock kusliga åskmoln den dagen som gjorde att mitt besök på Rásek tog betydligt längre tid än räknat.

Ju "kusligare" moln, desto finare bilder ;)

Såg att bild #5407 inte hade någon gissning, vi tar den först då. Jag gissar på Tärnasjön, troligen plåtat efter Kungsleden i så fall.

Calle

Bilagor

• IMGF_64.jpg
    IMGF_64.jpg
    58.8 KB · Visningar: 363
Jag tycker att jag känner igen mig på Calles bild. Bilden är tagen längst ner i Guhkesvágge. Vi ser kammen upp mot Vuojnestjåhkkå och Spijkkakammen med Vuojnesjiegńa däremellan. Topparna är dolda i molnen.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Hmmm, helt plötsigt känner jag inte igen mig ...
När jag kollar mina bilder så liknar snöfältet i mitten det som ligger nordost om Sarvajiegńa. Vi skulle då se Vuojnestjåhkkå nordostkam och sydostkam. Fotoplatsen blir då strax norr om Bierikjávrre.

Du är så nära Tore... jag har plåtat från Bielajåhkå, där stigen korsar jokken. Fotoriktning NO och Sarvatjåhkkå i fonden (Vuojnestjåhkkå i moln).

Calle

Du är så nära Tore... jag har plåtat från Bielajåhkå, där stigen korsar jokken. Fotoriktning NO och Sarvatjåhkkå i fonden (Vuojnestjåhkkå i moln).

Calle

Nära möjligen men jag gissade ju på helt fel fotovinkel.
Här kommer en ny bild. Jag har fortfarande svårt att producera bilder med toppar i moln men här är det i alla fall moln på himlen. Var är bilden tagen och vad heter berget.

Bilagor

• IMG_4902.jpg
    IMG_4902.jpg
    55.7 KB · Visningar: 362

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.