Gissa position

Nu blev det lättare.. detta är Tjågnårisjåkåtj, först ovanför vadstället där snöbryggan brukar vara och sedan andra bilden är vadstället vid stigen och sedan ner mot Rapajåkken och det andra fina vadstället i vänsterkröken nedanför.

MVH ///Claes

Faktiskt inte, men hyggligt nära. Jag förstår likheten (det här är också ett vattendrag som "normalt passeras på snöbrygga" som saknats första gången jag var där, precis som vid Tjågnårisjåkåtj), men avstånden vid ner mot Rapa är betydligt större, samt en liten detalj, vattnet här är inte direkt glaciärgrumligt vilket man ser i den andra bilden.

Så här ser det ut från där snöbryggan saknas över Tjågnårisjåkåtj riktning ner mot Rapa:

IMG_6938.b.jpg

Får man dra till med Matujåkåtj då? Fast jag har en känsla av att det var fler vattenfall där och att det var grönare vid kanterna, så det är säkert fel.

Får man dra till med Matujåkåtj då? Fast jag har en känsla av att det var fler vattenfall där och att det var grönare vid kanterna, så det är säkert fel.

Dra till kan man ju alltid, men det är också fel. :) Däremot har jag ingen bra bild därifrån att illustrera hur annorlunda det ser ut där.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag tror snarare att Piceas bild avbildar berget Rássjatjåhkkå nordöst om Sytermassivet. Bilden är då tagen från Kungsleden, mitt i Rogenmorän-området.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.