Gissa position

Jag gissar att du står en liten bit upp på Jiegńáffos sluttning och ser tvärs över Stáddájåhkå. Jag tältade där förra sommaren och tycker att jag känner igen mig.

Jag gräver i mina gömmor och hittar denna inskannade bild från 1980. Bergen i bakgrunden kunde gärna fått vara ännu suddigare för att göra det hela lite svårare. Om du kan identifiera berget i förgrunden är det inte svårt att lista ut fotoplatsen.

Bilagor

• Sarek1980_0085.jpg
    Sarek1980_0085.jpg
    40.5 KB · Visningar: 583

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Fjällfotografier som bleknat och är på väg att försvinna har en slags vemodig charm av någon en gång upplevd vandring..
Jag bidrager även jag med något, även då ifrån åttiotalet.
Denna högfjällstavla.

Vad heter detta fjäll?
Vad heter den lilla fjällklumpen i mitten?
Var är då bilden tagen?

Bilagor

• imm-011.jpg
    imm-011.jpg
    55.1 KB · Visningar: 599

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips