Gissa position

Och jag blandar ihop namnen, det var ju Calle som gissade så bra. Men att vi är långt västerut kan man ju ana på den karga miljön. Här har jag aldrig varit, skulle vara roligt att gå runt sjöarna nån gång. Idag åker jag mot Sarek och hoppas någon har en bra bild att lägga ut på denna trevliga tråd!

Hälsn Pelle

Ok, då kan jag testa igen, google tycker inte att svaret på den här bilden har dykt upp i tråden, så jag hoppas att den inte är allt för obskyr. Frågan är alltså var vi är, inte vilka personer som syns på bilden. :)

IMG_1473.b.jpg

Tyvärr, vi ser i stort sett hela den lilla sjön på bilden. Jag tog bilden närmare något inte så stort.

Mer ledtråd kommer imorgon om ingen känner igen sig och jag har fått sova på lämpliga ledtrådar. Eller ska jag låta den vara uppe ett tag till innan jag börjar hjälpa till?

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jag tror jag gör det hela lite lättare, genom att gå lite längre upp längs sluttningen och titta till vänster då vi ser en på fjällkartan namngiven sjö. Inget enskilt objekt på förra bilden har nämligen namn (eller ens siffror) på den fjällkarta jag har framför mig.

IMG_1482.b.jpg

Ok, antingen var det betydligt svårare än jag hade trott, eller så är alla ute och vandrar. Men vi kan vända oss om lite till och stå med ryggen mot den första av bilderna från den här platsen och se ut över det här:

IMG_1488.b.jpg

Kanske det väcker lite gissningar?

Lite till ledtråd då så att någon annan kan få in en bild någon gång: När jag sa att vi var någonstans mellan gissningarna "Dielmájávrásj" och "Östra Bunnerskalet" så är vi inom 100 km från mittpunkten mellan de två platserna. Sista bilden ser ut över en bebodd dal.

Jag skulle gissa att du var på Borkafjället, men får dock inte vissa detaljer att stämma. Dock verkar berget Bealloetjahke med dess sjö Korpskalltjärnen stämma bättre.

Korpskallstjärnen stämmer, ja! Positionerna på bilderna är den lilla sjön nordöst om Korpskallstjärn och upp på den lilla kullen sydost om denna mellan Korpskallstjärn och Gunnervajjabäcken. Området är då Matsdal/Norra Gardfjället.

Var tydligen inte välvandrat häromrking, så jag får kanske ta och summera en 3-4 dagars vandring där i en ny tråd nånstans.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.