Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Först lyfter jag på kepsen för fullträffen på renvaktarstugan! Sanslöst skickligt!
Din första bild tror jag är övergången från Ballinvagge mot Siellavagge. Och visst har den varit med tidigare, men det är bara trevligt att se vackra fjällmotiv flera gånger! Din andra bild överlämnar jag till proffsen.
Först lyfter jag på kepsen för fullträffen på renvaktarstugan! Sanslöst skickligt!
Din första bild tror jag är övergången från Ballinvagge mot Siellavagge. Och visst har den varit med tidigare, men det är bara trevligt att se vackra fjällmotiv flera gånger! Din andra bild överlämnar jag till proffsen.
Tack, jag kan vän fylla i att det inte var så mycket stugan i sig (i alla 15 pixlar i bilden) utan placeringen i sluttningen just vid träden som kittlade minnet. Och jag var tvungen att kolla en referensbild för berget. Min referensbild var från samma vandring som den andra bilden, och eftersom jag är en långsam vandrare så borde det ge en ledtråd om var den andra bilden är tagen.
Och ja, den första bilden är precis den övergången.
...och nu trillade poletten ner även för mig vad gäller den andra bilden, som det var något bekant över: jag är tämligen säker på att vi är vid Leavášbahta och tittar på topp 1468.
Nybörjare som jag är tycker jag det är väldigt likt jokken från Latnjajavri ner i Kårsavagge. Sjön är i så fall Gaskkamus Gorsajavri. Men det är lätt för ett otränat öga att se fel...
Nybörjare som jag är tycker jag det är väldigt likt jokken från Latnjajavri ner i Kårsavagge. Sjön är i så fall Gaskkamus Gorsajavri. Men det är lätt för ett otränat öga att se fel...
Eftersom ingen annan har lagt upp en bild, så försöker jag. Eftersom det är första gången, så är ju risken att det blir antingen för lätt eller för svårt... Men frågan är var stod jag när jag tog den här bilden?
Jag tycker bilden verkar vara rätt lagom svår, men vi kanske måste ta det stegvis där du får ge lite ledtrådar efter hand. I bildens bakgrund har vi en djup dalgång som ger viss ledning. Möjligen står du på Kungsleden norr om Ammarnäs på fjället Stuorajåbba och fotar mot SV. I så fall ser vi nedre delen av Marsivagge och där bakom ligger Tjulträsket. Det får bli min inledande gissning.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...